23948sdkhjf

Läsktillverkare redo minska socker

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Svenska läskproducenter är redo att minska sockermängden med tio procent till 2020. Det framgår av Sveriges Bryggeriers reaktion på en rapport som överlämnades till regeringen i dag.

I rapporten från Livsmedelsverket och Folhälsomyndigheten betonas att det behövs livsstilsförändringar för att kunna få en bättre och mer jämställd folkhälsa. Därför vill myndigheterna bland annat få ner konsumtionen av salt och socker.

Läs också: Hon ska förnya läskjättens image

I ett pressmeddelande välkomnar Sveriges Bryggerier rapporten. Samtidigt påpekar man att tillverkarna redan har ett åtagande om att reducera socker i läsk med tio procent till 2020. Beslutet fattades i vintras av den europeiska branschföreningen Unesda.

Minskningen ska bland annat ske med hjälp av nya produkter med lägre sockerhalt, innovationer, mindre förpackningar, stöd och information till kunder för att de ska kunna göra medvetna val, enligt Sveriges Bryggerier.

Organisationen betonar att läskproducenterna är positiva till ytterligare dialog kring hur livsmedelskedjan på ett mer organiserat sätt kan bidra till en bättre och jämlik folkhälsa.

”Vi hoppas att regeringen väger in både komplexiteten och möjligheterna till samverkan med näringen när man formulerar den slutgiltiga strategin”, heter det i pressmeddelandet.

Sveriges Bryggerier representerar även ölbryggerierna, cider- och vattentillverkarna. I styrelsen finns representanter för Carlsberg, Dugges, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Klartecken för Coops köp av Netto

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.173