23948sdkhjf

Svenska modekedjor minskar plastkasseberget

Så hanterar modekedjorna lagen om mål av minskad användning av plastbärkassar. Tre kedjor lanserar gemensamt projekt och Indiska väljer tyglånekasse.

1 juni träder en ny lag i kraft som gör butiker, som ger bort eller säljer plastkassar, skyldiga att informera om kassarnas miljöpåverkan och fördelarna med att minska användingen. Därtill ska butikerna dokumentera antalet inköpta plastbärkassar. Indiska tar sedan mars 2015 betalt för plastbärkassar och har i tidigare utalanden uppgivit att allt fler kunder väljer att inte köpa en kasse. Kedjan har donerat över en miljon kronor, från plastkasseförsäljningen, till ideella verksamheter som arbetar med miljöskyddsändamål. Nu lanserar kedjan en tyglånekasse för kedjans kunder i ekologisk bomull, Borrow bag.

Modekedjorna H&M, Kappahl och Lindex lanserar ett gemensamt initiativ, One bag habit, och börjar att ta betalt för påsarna. Allt överskott går sedan till initiativ som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt. Kedjorna väljer individuellt var pengarna ska gå. Än så länge gäller satsningen butikerna i Sverige.

Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, uppger kedjorna i ett gemensamt uttalande.

Målet med lagen är varje svensk 2025 inte ska använda mer än 40 plastbärkassar om året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096