23948sdkhjf

Kasta ut gammelkassorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För att skapa verkligt intelligenta butiker gäller det att gå från omnikanal till unified commerce. Skillnaden stavas realtid.

Begreppet butiksdöd irriterar Sitoos vd Jens Levin. Han menar att det är onödigt att anslå en pessimistisk ton, när läget för den fysiska handeln är bättre än någonsin.

Inför en talrik publik håller han en kort föreläsning på Shop-mässan som på ett klart och begripligt sätt förklarar hur den fysiska handeln digitaliseras, och hur handlarna kan dra nytta av detta.

Diskussionerna har rört sig från multikanal, omnikanal till det som vi nu kallar unified commerce.

Man har gått från flera olika kanaler, till att eftersträva en enhetlig upplevelse mellan de olika kanalerna. Att åstadkomma detta har varit både svårt och dyrt. Nu är det dags att ta ett nytt avgörande steg där nyckelordet är realtid:

  • Skillnaden mellan omnikanal och unified commerce är man övergår från system som fungerar mer eftersläpning till system som fungerar i realtid. Omnikanal innebar att man försökte få webbaserade lösningar och pc-baserade att lira. Svårigheten är att de behöver uppdateras mot varandra, och detta sker med viss eftersläpning.

– Så lösningen blir...?

– Kasta ut de PC baserade POS-systemen! Utrusta varje säljare med minst en egen kassa i en smartphone eller platta! När systemen uppdateras i realtid kan säljarna äntligen ägna tiden åt kunden, säger han.

Han framhåller att dagens kunder inte kommer lika ofta till butiken. De har fönstershoppat på nätet och när de väl kommer till den fysiska butiken vill de handla. Då har de förväntningar på service, och vill inte stå i kassakö eller mötas av att den verklighet de har i mobilen inte stämmer med den verklighet som råder i butiken.

Han återkommer till talet om butikens död:

– Jag gillar inte det destruktiva talet om att e-handeln kommer att ta död på butikerna. Butiken har fått nya verktyg. Jag är övertygad om att de framstående e-handlarna samtliga kommer att ha fysiska butiker om några år. Handlarna kommer att möta kunderna där de är.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147