23948sdkhjf

Kasta ut gammelkassorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För att skapa verkligt intelligenta butiker gäller det att gå från omnikanal till unified commerce. Skillnaden stavas realtid.

Begreppet butiksdöd irriterar Sitoos vd Jens Levin. Han menar att det är onödigt att anslå en pessimistisk ton, när läget för den fysiska handeln är bättre än någonsin.

Inför en talrik publik håller han en kort föreläsning på Shop-mässan som på ett klart och begripligt sätt förklarar hur den fysiska handeln digitaliseras, och hur handlarna kan dra nytta av detta.

Diskussionerna har rört sig från multikanal, omnikanal till det som vi nu kallar unified commerce.

Man har gått från flera olika kanaler, till att eftersträva en enhetlig upplevelse mellan de olika kanalerna. Att åstadkomma detta har varit både svårt och dyrt. Nu är det dags att ta ett nytt avgörande steg där nyckelordet är realtid:

  • Skillnaden mellan omnikanal och unified commerce är man övergår från system som fungerar mer eftersläpning till system som fungerar i realtid. Omnikanal innebar att man försökte få webbaserade lösningar och pc-baserade att lira. Svårigheten är att de behöver uppdateras mot varandra, och detta sker med viss eftersläpning.

– Så lösningen blir...?

– Kasta ut de PC baserade POS-systemen! Utrusta varje säljare med minst en egen kassa i en smartphone eller platta! När systemen uppdateras i realtid kan säljarna äntligen ägna tiden åt kunden, säger han.

Han framhåller att dagens kunder inte kommer lika ofta till butiken. De har fönstershoppat på nätet och när de väl kommer till den fysiska butiken vill de handla. Då har de förväntningar på service, och vill inte stå i kassakö eller mötas av att den verklighet de har i mobilen inte stämmer med den verklighet som råder i butiken.

Han återkommer till talet om butikens död:

– Jag gillar inte det destruktiva talet om att e-handeln kommer att ta död på butikerna. Butiken har fått nya verktyg. Jag är övertygad om att de framstående e-handlarna samtliga kommer att ha fysiska butiker om några år. Handlarna kommer att möta kunderna där de är.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Arkiv

Sex tips för färre returer

De föreslås till MQ:s styrelse

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.2