23948sdkhjf

Kasta ut gammelkassorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För att skapa verkligt intelligenta butiker gäller det att gå från omnikanal till unified commerce. Skillnaden stavas realtid.

Begreppet butiksdöd irriterar Sitoos vd Jens Levin. Han menar att det är onödigt att anslå en pessimistisk ton, när läget för den fysiska handeln är bättre än någonsin.

Inför en talrik publik håller han en kort föreläsning på Shop-mässan som på ett klart och begripligt sätt förklarar hur den fysiska handeln digitaliseras, och hur handlarna kan dra nytta av detta.

Diskussionerna har rört sig från multikanal, omnikanal till det som vi nu kallar unified commerce.

Man har gått från flera olika kanaler, till att eftersträva en enhetlig upplevelse mellan de olika kanalerna. Att åstadkomma detta har varit både svårt och dyrt. Nu är det dags att ta ett nytt avgörande steg där nyckelordet är realtid:

  • Skillnaden mellan omnikanal och unified commerce är man övergår från system som fungerar mer eftersläpning till system som fungerar i realtid. Omnikanal innebar att man försökte få webbaserade lösningar och pc-baserade att lira. Svårigheten är att de behöver uppdateras mot varandra, och detta sker med viss eftersläpning.

– Så lösningen blir...?

– Kasta ut de PC baserade POS-systemen! Utrusta varje säljare med minst en egen kassa i en smartphone eller platta! När systemen uppdateras i realtid kan säljarna äntligen ägna tiden åt kunden, säger han.

Han framhåller att dagens kunder inte kommer lika ofta till butiken. De har fönstershoppat på nätet och när de väl kommer till den fysiska butiken vill de handla. Då har de förväntningar på service, och vill inte stå i kassakö eller mötas av att den verklighet de har i mobilen inte stämmer med den verklighet som råder i butiken.

Han återkommer till talet om butikens död:

– Jag gillar inte det destruktiva talet om att e-handeln kommer att ta död på butikerna. Butiken har fått nya verktyg. Jag är övertygad om att de framstående e-handlarna samtliga kommer att ha fysiska butiker om några år. Handlarna kommer att möta kunderna där de är.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Orkla med ny kommunikationsdirektör

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Nyhetsbrev

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Arkiv

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108