23948sdkhjf

Kasta ut gammelkassorna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För att skapa verkligt intelligenta butiker gäller det att gå från omnikanal till unified commerce. Skillnaden stavas realtid.

Begreppet butiksdöd irriterar Sitoos vd Jens Levin. Han menar att det är onödigt att anslå en pessimistisk ton, när läget för den fysiska handeln är bättre än någonsin.

Inför en talrik publik håller han en kort föreläsning på Shop-mässan som på ett klart och begripligt sätt förklarar hur den fysiska handeln digitaliseras, och hur handlarna kan dra nytta av detta.

Diskussionerna har rört sig från multikanal, omnikanal till det som vi nu kallar unified commerce.

Man har gått från flera olika kanaler, till att eftersträva en enhetlig upplevelse mellan de olika kanalerna. Att åstadkomma detta har varit både svårt och dyrt. Nu är det dags att ta ett nytt avgörande steg där nyckelordet är realtid:

  • Skillnaden mellan omnikanal och unified commerce är man övergår från system som fungerar mer eftersläpning till system som fungerar i realtid. Omnikanal innebar att man försökte få webbaserade lösningar och pc-baserade att lira. Svårigheten är att de behöver uppdateras mot varandra, och detta sker med viss eftersläpning.

– Så lösningen blir...?

– Kasta ut de PC baserade POS-systemen! Utrusta varje säljare med minst en egen kassa i en smartphone eller platta! När systemen uppdateras i realtid kan säljarna äntligen ägna tiden åt kunden, säger han.

Han framhåller att dagens kunder inte kommer lika ofta till butiken. De har fönstershoppat på nätet och när de väl kommer till den fysiska butiken vill de handla. Då har de förväntningar på service, och vill inte stå i kassakö eller mötas av att den verklighet de har i mobilen inte stämmer med den verklighet som råder i butiken.

Han återkommer till talet om butikens död:

– Jag gillar inte det destruktiva talet om att e-handeln kommer att ta död på butikerna. Butiken har fått nya verktyg. Jag är övertygad om att de framstående e-handlarna samtliga kommer att ha fysiska butiker om några år. Handlarna kommer att möta kunderna där de är.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Här öppnar JC

Arkiv

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.169