23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Proffskedjans siffror påskpåverkades

Negativ kalendereffekt men bättre per försäljningsdag. Så kan aprilsiffrorna för varuhuskedjan sammanfattas.


Swedolvaruhusen riktar sig främst till proffs. Därför är en aprilmånad med en lång påskhelg ingen bra försäljningsmånad. Försäljningen i april uppgick till 246,2 miljoner kronor, vilket är en minskning med 7,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år (266,9), proforma inklusive Björnkläder Intressenter AB (”Grolls”).

I sin redovisning av aprilsifforna pekar kedjan på att försäljningen per dag ökade med 7,6 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Periodens antal arbetsdagar var 18 (21).

Den totala försäljningen för räkenskapsårets första fyra månader (januari–april 2017) uppgick till 919,1 miljoner kronor, vilket är en ökning med 5,7 procent jämfört med motsvarande period föregående år (869,6 miljoner kronor), proforma inklusive Grolls.

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158