Tillväxt för Lexington Company

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeförsäljningen stärkte bolaget vars resultat förbättrades under första kvartalet.

Försäljningen under årets första kvartal, januari till mars, ökade med 3,4 procent och det totala rörelseintäckterna uppgick till 67,5 miljoner (65,3). Bruttomarginalen för perioden uppgick till 62,8 (60,3) procent. Rörelseresulatet uppgick till -1,9 miljoner kronor (-4,3). Rörelsemarginalen uppgick till -2,8 procent (-6,6). Resultat för uppgick till -3,6 miljoner kronor (-8,2).

Tillväxten syns på flera marknader och i rapporten skriver bolaget att Norge, Tyskland, Danmark och Spanien utvecklas väl medan Sverige och Storbritannien ligger kvar på samma nivå som i fjol medan Frankrike, Finland och Italien backar. Bolaget växer inom affärsområdet mode där försäljningen i de egan butikerna i Sverige och Norge hade en tvåsiffrig tillväxt under kvartalet. Inredningsortimentet har haft en trögare utveckling

Läs också: Modebolag plockar in kapital

Under kvartalet har bolaget tecknat kontarkt på två nya butiker, en i Helsingfors och en i Stavanger som öppnar i juni. Därtill öppnade en partner en mindre franchisebutik Tyskland under kvartalet. Bolaget har även investerat i och förbättart e-handelserbjudandet med bland annt fler leveransalternativ.

I rapporten skriver vd Kristina Lindhe att det besparingsprogram som sjösatts lett till resultatförbättringar i flera dotterbolag.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117