Mobilen livsnerven för morgondagens konsument

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Med 300 modeproffs i publiken drog Modebranschens Dag i gång på Textile Fashion Center i Borås på onsdagen.

På startsidan bild på Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex.

På talarlistan står bland andra konsumentanalytikern Marco Wolters från GFK i Nederländerna, Björn Borgs Brand Communication Manager Johanna Juhlin och Lindex hållbarhetschef Sara Winroth.

Marco Wolters talade om den digitala infödingen och iBrains, barn och ungdomar som inte ser några gränser mellan den fysiska och digitala världen och som lever sitt liv i och genom mobilen. En generation som kräver teknisk perfektion och total användarvänlighet, ständigt vill bli överraskade och vars uppmärksamhet man har åtta sekunder på sig att fånga.

 Enligt Wolters kommer framtidens konsument att rata stora köpcentrum för upplevelsebaserade butiker i citykärnor och vi kommer att se stora e-handelsjättar öppna fysiska butiker. Behovet av att klämma, känna, titta och uppleva kommer inte att försvinna.

 Johanna Juhlin berättade om Björn Borgs resa från ”Fun and Sexy” till att bli ett ”Sport Fashion brand” genom att bygga en marknadsföring baserad på var konsumenten finns, till exempel dataspel och mobilappar – inte utifrån givna format. En flexibel marknadsföringsbudget, att agera snabbt och en scenario-planering med hänsyn till olika utfall var några av hennes tips för att nå fram till morgondagens kunder.

 Sara Winroth, hållbarhetschef på Lindex, pratade om kedjans hållbarhetsarbete.

"Lindex är världens åttonde största inköpare av ekologisk bomull. Kedjan har som mål att 80 procent av sortimentet ska vara mer hållbart 2020 - idag är man uppe i 51 procent."

Text: Christina Bild

En längre text från Habit Modebranschen Dag kommer i nästa nummer av Habit.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.171