Nätmode för 3,2 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kläder och skor toppade listan för mest e-handlade varor under första kvartalet, enligt e-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Modekonsumtionen på nätet uppgick till 3,2 miljarder under årets första kvartal och den genomsnittliga månadsköpsumman uppgår till 1 094. I fjol stod modehandeln på nätet för 14 procent av branschens totala omsättning.

Kläder är, vid sidan av elektronik och möbler, en av de största kategorierna inom e-handeln räknat i kronor och ören under perioden och ligger även i topp när det handlar om antalet köp. Var femte modekonsument besöker e-handeln för att få inspiration och uppskattar ett brett utbud men besöker inte sajter för att jämföra priser. I rapporten skriver Postnord att modekonsumenterna utmärker sig när det gäller leveranser och vill gärna ha fri frakt och retur, 45 procent tycker att det är mest viktigt. Inte oväntat är filmer och bra bilder avgörande för köp när det handlar om e-handel för mode.

I snitt handlade 17 procent av svenskarna från utlandet varje månad, 23 procent av modekosnumenterna, under inledningen av året och flest handlar från Kina som är en favorit för näthandlande svenskar följt av Storbritannien och Tyskland. När det gäller modehandeln ligger Storbritannien i topp. Zalando var den enskilt mest populära sajten och svenska modekonsumenter gillar även kinesiska Wish.

I rapporten skriver Postnord att konkurrensen från utländska aktörer ökar inom samtliga branscher, särskilt för bland annat sportartiklar. Samtidigt skriver Postnord i rapporten att det är viktigt att svenska e-handlare också ser globaliseringen som en möjlighet.

Svenska konsumenter är generellt nöjda med leveranserna från utlandet och 11 procent av konsumenterna har returnerat en vara.

– Ju mer vi handlar på nätet, desto viktigare är leveranserna för köpupplevelsen. Med snabba leveranserna, precision och valmöjligheter har svenska företag konkurrensfördelar hos svenska konsumenter, men det gäller att fortsätta utvecklas då de utländska företagen ständigt vässar sig, säger Carin Blom,

Den totala e-handelskonsumtionen ökade i Sverige med 18 procent under årets första kvartal jämfört med samma kvartal i fjol. Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent och en omsättning på knappt 68 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12