De tjänar pengar på andras fördomar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

De två höll ett mycket välbesökt seminarium på  Jetshops event Scandinavian E-business Camp på torsdagen.

Båda är erfarna e-handalre, Sara Wimmercrantz var medgrundare till Footway,och Susanne Najafi var grundare och vd för kosmetiksajten Eleven. Under förra året startade de ett riskkapitalbolag, Backing minds, som med bland annat 100 miljoner kronor från H&M i ryggen och en rad andra starka investerare och kloka hjärnor bakom sig gav sig ut på jakt efter drivna entreprenörer med nya idéer som har stor potential, men som av helt irrelevanta anledningar har svårt att hitta kapital och växa.

– Vi utnyttjar det faktum att de allra flesta riskkapitalbolag håller sig inom sina trygga zoner. De håller sig till etablerade "sanningar" vilket resulterar i att de bara investerar i sina välkända nätverk,  berättar de.

För alla vet ju att:

"Det finns inga riktiga kvinnliga entreprenörer"

"Kvinnor är inte intresserade av tillväxt"

"Det startas inga tech företag utanför Stockholm"

"Människor över 50 är för trötta för att starta företag"

"Invandrare startar bara kebabställen"

Sara Wimmercrantz och Susanne Najafi tittade på statistik som visade att 74 procent av alla företag som finns har startat utanför Stockholm och att det finns många teknikföretag bland dem.

När det tittade på vart investeringarna går, fann de att 92 procent av allt kapital investeras i Stockholm, 96 procent av riskkapitalet gick till företag startade av män, och 4 procent till företag som hade en mixad ledning.

– Var är brudarna? En promille av riskkapitalet gick till företag ledda av kvinnor år 2015, berättar Sara Wimmercrantz.

Läs också: Världsbäst på e-köp

De gav sig ut på jakt. De har vid det här laget besökt 600 företag i hela landet.

De väljer vi ut bolag branscher och nischer efter sina egna kriterier.

-- Vi tittar på förbisedda målgrupper och missnöjda kunder som ligger och skvalpar.  Bankbranschen är ett bra exempel. Western Union  tar 15 procent för att skicka pengar. Det är dyrt och krångligt, och så orättvist att de som har minst pengar får betala mest, säger Susanne Najafi.

De visar en bild på en kö av unga män utanför Western Unions kontor i Vivalla, Örebro.

  Ett gäng killar diskuterade saken - varör finns inte swish för utlandsbetalningar?

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

Susanne Najafi berättar att killarna hade kontaktat 100 investerare för att få hjälp att förverkliga sin idé. De hade inte fått ett enda svar.

I dag finns tjänsten Transfer Galaxy, för snabba smidiga billiga utlandsbetalningar. De har snabbt blivit populär eftersom den mötte ett trängande behov.

De har också investerat i företaget Horse me up, en e-handel för hästsport, och avancerade tech-företag inom vård.

– Det finns massor av drivna, passionerade entreprenörer om man tittar utanför de etablerade nätverken. Vad de saknar är kapital och får de tillgång till kapital så att de kan växa då genererar de pengar. Vi vill att fler ska upptäcka det, säger Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Arkiv

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

Paynova börjar med fakturor

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

Ica startar digital innovationshubb

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Smarta glasögon en framgång på lagret

Glasögonskärmar ökade produktiviteten för DHL.

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Apoteksgruppen ökar

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Näthandel kan vara bra för hälsan

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

My Dentist växer vidare

Hastigt vd-byte i apotekskedja

Ica sålde bra under juli

Sänd till en kollega

0.19