De tjänar pengar på andras fördomar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Entreprenörerna Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz investerar i företag och idéer som ingen annan trott på.

De två höll ett mycket välbesökt seminarium på  Jetshops event Scandinavian E-business Camp på torsdagen.

Båda är erfarna e-handalre, Sara Wimmercrantz var medgrundare till Footway,och Susanne Najafi var grundare och vd för kosmetiksajten Eleven. Under förra året startade de ett riskkapitalbolag, Backing minds, som med bland annat 100 miljoner kronor från H&M i ryggen och en rad andra starka investerare och kloka hjärnor bakom sig gav sig ut på jakt efter drivna entreprenörer med nya idéer som har stor potential, men som av helt irrelevanta anledningar har svårt att hitta kapital och växa.

– Vi utnyttjar det faktum att de allra flesta riskkapitalbolag håller sig inom sina trygga zoner. De håller sig till etablerade "sanningar" vilket resulterar i att de bara investerar i sina välkända nätverk,  berättar de.

För alla vet ju att:

"Det finns inga riktiga kvinnliga entreprenörer"

"Kvinnor är inte intresserade av tillväxt"

"Det startas inga tech företag utanför Stockholm"

"Människor över 50 är för trötta för att starta företag"

"Invandrare startar bara kebabställen"

Sara Wimmercrantz och Susanne Najafi tittade på statistik som visade att 74 procent av alla företag som finns har startat utanför Stockholm och att det finns många teknikföretag bland dem.

När det tittade på vart investeringarna går, fann de att 92 procent av allt kapital investeras i Stockholm, 96 procent av riskkapitalet gick till företag startade av män, och 4 procent till företag som hade en mixad ledning.

– Var är brudarna? En promille av riskkapitalet gick till företag ledda av kvinnor år 2015, berättar Sara Wimmercrantz.

Läs också: Ett paket från Brunna

De gav sig ut på jakt. De har vid det här laget besökt 600 företag i hela landet.

De väljer vi ut bolag branscher och nischer efter sina egna kriterier.

-- Vi tittar på förbisedda målgrupper och missnöjda kunder som ligger och skvalpar.  Bankbranschen är ett bra exempel. Western Union  tar 15 procent för att skicka pengar. Det är dyrt och krångligt, och så orättvist att de som har minst pengar får betala mest, säger Susanne Najafi.

De visar en bild på en kö av unga män utanför Western Unions kontor i Vivalla, Örebro.

  Ett gäng killar diskuterade saken - varör finns inte swish för utlandsbetalningar?

Läs också: Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Susanne Najafi berättar att killarna hade kontaktat 100 investerare för att få hjälp att förverkliga sin idé. De hade inte fått ett enda svar.

I dag finns tjänsten Transfer Galaxy, för snabba smidiga billiga utlandsbetalningar. De har snabbt blivit populär eftersom den mötte ett trängande behov.

De har också investerat i företaget Horse me up, en e-handel för hästsport, och avancerade tech-företag inom vård.

– Det finns massor av drivna, passionerade entreprenörer om man tittar utanför de etablerade nätverken. Vad de saknar är kapital och får de tillgång till kapital så att de kan växa då genererar de pengar. Vi vill att fler ska upptäcka det, säger Susanne Najafi och Sara Wimmercrantz.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134