Svensk lågprissuccé till Tyskland

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lübeck fick på torsdagen ett nytt svenskt lågprisvaruhus. Efter sommaren öppnar kedjan ytterligare ett i Kiel.

Det är Rusta som under gårdagen slog upp portarna till sitt första varuhus i Tyskland.

Företaget uppger i ett pressmeddelande att intresset var stort och att det redan före öppningen bildats en kö på över 500 personer.

Rusta skriver att de har öppnat ett varuhus i månaden i Sverige och Norge under de senaste åren och att företaget vuxit kraftigt under de senaste åren.

Läs också: Hit flyttar Rusta

I det brutna räkenskapsåret 2016/2017 ökade Rustas försäljning med 14 procent. Kedjan nådde därmed strax över 4,5 miljarder kronor i försäljning.

Tillväxten uppgick till 4,1 procent i jämförbara varuhus.

Läs också: "Kedjorna för stora i Norge"

Efter sommaren väntar ytterligare en tysk premiär, när kedjan öppnar nytt varuhus i Kiel. Rusta uppger att de kommer att fortsätta sin expansion på befintliga marknader och att de räknar med ytterligare tolv varuhus under verksamhetsåret. Redan nästa vecka öppnar man nytt i Solna Centrum.

 

 

Källa: Rusta


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Ny butik i Jönköping

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157