23948sdkhjf

Bäst på kundupplevelse vinner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fjärde teknikrevolutionen här – och det är kunden som styr. Det är budskapet på eventet Salesforces Essentials som genomfördes på tisdagen.

Salesforces nordenchef Baman Motivala inledde med att tala om vad dagens kunder är ute efter:

En pålitlig rådgivare, en plattform som hjälper kunden att lätt hitta vad hen behöver och vill ha. Kunden söker också kunskaper, insikt om hur produkterna fungerar och hur de påverkar miljön.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

–Vi har sedan flera år inträtt i kundens era, och alla företag brottas med hur de ska lyckas skapa förtroende och nå kunden med perfekt service.

Han gjorde en snabbexposé över de senaste tre årens fokusfrågor. 2015 handlade det om att transformera företagen, ställa om dem till att bli kundfokuserade. 2016 handlade det om digitalisering, och i år är det automation som är det stora ämnet. Artificiell Intelligens, eller AI finns numera överallt i kundernas liv. Det är AI som vägleder kunden att hitta sina favoriter på nätet, som ”vet” vilken musik vi gillar och vilka resmål vi föredrar.

– AI krävs för att vi ska ge kunderna bästa möjliga upplevelse, säger Braman Motivala.

Samtidigt är företagen sena med att använda automation internt.

– AI har potential att öka effektiviteten, minska antalet fel och befria människor från rutinmässiga arbetsuppgifter, men det finns många hinder i vägen för automatisering av arbetslivet, säger han och nämner bland annat social acceptans, kostnader och dynamiken på arbetsmarknaden.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Arkiv

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Clas Ohlson växer kraftigt online

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Handeln ritar om städerna

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.14