Bäst på kundupplevelse vinner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fjärde teknikrevolutionen här – och det är kunden som styr. Det är budskapet på eventet Salesforces Essentials som genomfördes på tisdagen.

Salesforces nordenchef Baman Motivala inledde med att tala om vad dagens kunder är ute efter:

En pålitlig rådgivare, en plattform som hjälper kunden att lätt hitta vad hen behöver och vill ha. Kunden söker också kunskaper, insikt om hur produkterna fungerar och hur de påverkar miljön.

–Vi har sedan flera år inträtt i kundens era, och alla företag brottas med hur de ska lyckas skapa förtroende och nå kunden med perfekt service.

Han gjorde en snabbexposé över de senaste tre årens fokusfrågor. 2015 handlade det om att transformera företagen, ställa om dem till att bli kundfokuserade. 2016 handlade det om digitalisering, och i år är det automation som är det stora ämnet. Artificiell Intelligens, eller AI finns numera överallt i kundernas liv. Det är AI som vägleder kunden att hitta sina favoriter på nätet, som ”vet” vilken musik vi gillar och vilka resmål vi föredrar.

Läs också: Digitaliseringen utmanar äldre

– AI krävs för att vi ska ge kunderna bästa möjliga upplevelse, säger Braman Motivala.

Läs också: Världsbäst på e-köp

Samtidigt är företagen sena med att använda automation internt.

– AI har potential att öka effektiviteten, minska antalet fel och befria människor från rutinmässiga arbetsuppgifter, men det finns många hinder i vägen för automatisering av arbetslivet, säger han och nämner bland annat social acceptans, kostnader och dynamiken på arbetsmarknaden.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.102