Bäst på kundupplevelse vinner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fjärde teknikrevolutionen här – och det är kunden som styr. Det är budskapet på eventet Salesforces Essentials som genomfördes på tisdagen.

Salesforces nordenchef Baman Motivala inledde med att tala om vad dagens kunder är ute efter:

En pålitlig rådgivare, en plattform som hjälper kunden att lätt hitta vad hen behöver och vill ha. Kunden söker också kunskaper, insikt om hur produkterna fungerar och hur de påverkar miljön.

Läs också: Här är framtidens ehandelslager

–Vi har sedan flera år inträtt i kundens era, och alla företag brottas med hur de ska lyckas skapa förtroende och nå kunden med perfekt service.

Han gjorde en snabbexposé över de senaste tre årens fokusfrågor. 2015 handlade det om att transformera företagen, ställa om dem till att bli kundfokuserade. 2016 handlade det om digitalisering, och i år är det automation som är det stora ämnet. Artificiell Intelligens, eller AI finns numera överallt i kundernas liv. Det är AI som vägleder kunden att hitta sina favoriter på nätet, som ”vet” vilken musik vi gillar och vilka resmål vi föredrar.

– AI krävs för att vi ska ge kunderna bästa möjliga upplevelse, säger Braman Motivala.

Samtidigt är företagen sena med att använda automation internt.

– AI har potential att öka effektiviteten, minska antalet fel och befria människor från rutinmässiga arbetsuppgifter, men det finns många hinder i vägen för automatisering av arbetslivet, säger han och nämner bland annat social acceptans, kostnader och dynamiken på arbetsmarknaden.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Nyhetsbrev

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Arkiv

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185