23948sdkhjf

Bäst på kundupplevelse vinner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fjärde teknikrevolutionen här – och det är kunden som styr. Det är budskapet på eventet Salesforces Essentials som genomfördes på tisdagen.

Salesforces nordenchef Baman Motivala inledde med att tala om vad dagens kunder är ute efter:

En pålitlig rådgivare, en plattform som hjälper kunden att lätt hitta vad hen behöver och vill ha. Kunden söker också kunskaper, insikt om hur produkterna fungerar och hur de påverkar miljön.

Läs också: Digitala butiker ska utmana Amazon

–Vi har sedan flera år inträtt i kundens era, och alla företag brottas med hur de ska lyckas skapa förtroende och nå kunden med perfekt service.

Han gjorde en snabbexposé över de senaste tre årens fokusfrågor. 2015 handlade det om att transformera företagen, ställa om dem till att bli kundfokuserade. 2016 handlade det om digitalisering, och i år är det automation som är det stora ämnet. Artificiell Intelligens, eller AI finns numera överallt i kundernas liv. Det är AI som vägleder kunden att hitta sina favoriter på nätet, som ”vet” vilken musik vi gillar och vilka resmål vi föredrar.

– AI krävs för att vi ska ge kunderna bästa möjliga upplevelse, säger Braman Motivala.

Samtidigt är företagen sena med att använda automation internt.

– AI har potential att öka effektiviteten, minska antalet fel och befria människor från rutinmässiga arbetsuppgifter, men det finns många hinder i vägen för automatisering av arbetslivet, säger han och nämner bland annat social acceptans, kostnader och dynamiken på arbetsmarknaden.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

H&M-butik i ny stass

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Nyhetsbrev

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Arkiv

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.162