23948sdkhjf

Onyttjad data och rigid struktur kommer bli många företags död

| Av Jesper Hvirring Henriksen | Tipsa redaktionen

Jesper Hvirring Henriksen, Senior Director of Engineering & Managing Director, Zendesk Nordic skriver i denna krönika om att små start-ups har blivit det nya idealet.

Förhållandet mellan konsumenter och företag utvecklas ständigt i takt med att ny teknik ökar och tar plats. Samtidigt ser förut okända organisations- och affärsmodeller dagens ljus och nya trender växer fram. Detta har en avgörande betydelse för hur vi ska förstå vår omvärld och marknad samt för hur vi ska göra lyckade affärer under de kommande åren. Därför belyses härmed tre sammanhängande faktorer för framgångsrik förändring.

Läs också: Start-ups får hjälp ut i världen

Död åt institutionerna

För tio år sedan var företag sammansatta och byggda på ett helt annat sätt. Varje avdelning var ansvarig för sin egen del av kundens resa. Idag ska en bra kundupplevelse vara ett gemensamt ansvar – och hela verksamheten ska ha samma syn på kunder oavsett vilken avdelning de tillhör.

Bevittna ett exempel gällande inställning till sociala medier inom företagen. * 75 procent av marknadsförarna på marknadsavdelningen tycker att sociala medier ska användas för kundservice. Men bara 26 procent av dem anser att kundtjänstavdelningen bör ha något att säga till om gällande företagets socialamedier-strategi.

Detta är högst inkonsekvent. Kundernas tid är knapp, och de vet vad de vill och när de vill ha det. Ingen kund vill ha kontakt med flera olika avdelningar. Istället vill de gärna ha en kontakt och bara ett samtal med företaget.

Det innebär att vi kommer se avdelningar som inte längre arbetar i silos, och som antar en gemensam strategi och ett gemensamt ansvar för vad som driver verksamheten och affären framåt. En god relation med kunden är alla medarbetares ansvar och uppgift.

Nya ideal och former för framgång

Tills nyligen ville ofta små företag vara som de stora. De mindre företagen såg med avund på de stora företagens gedigna erfarenheter och resurser samt deras förmåga att skala verksamheten plus alla andra fördelar med att vara en stor organisation.

Idag utmanas allt detta av duktiga och drivna startups som tänker i nya banor.

Nu ser vi med medlidande på många stora organisationer som istället har storleken mot sig och som riskerar att hamna på efterkälken i jämförelse med smidiga och modiga konkurrenter av en helt annan storlek och med flexibla metoder och modeller av annat snitt.

Enligt Gartner, kommer fler än hälften av alla etablerade företag år 2021 ha dragit nytta av affärsmetoder från start-up världen för att sedan kunna gasa rejält på sin resa mot en framgångsrik och nödvändig förvandling.

De stora företagens största utmaningar är deras oförmåga att vara formbara och flexibla.

Startups är mycket mer villiga att prova olika metoder och modeller för att ta reda på vad som fungerar och inte fungerar. Stora företag kommer därför att behöva förstå att förändring och flexibilitet går hand i hand med framgång.

Den slappa användningen av data dominerar

Tack vare den digitala revolutionen är det inte bara viktigt med en tydlig affärsstrategi, utan också att kunna förstå och tolka kundernas data.

Det märkliga är att många företag bara använder en bråkdel av de data som finns tillgängligt. Trots den stora potential som ligger i alla dessa data så kan många företag inte hantera och analysera informationen på ett klokt sätt.

Det sätter en hämsko på affärsutvecklingen eftersom företagen riskerar att missa de fruktbara och viktiga insikter som kan gagna hela organisationen när de har inaktiva uppgifter liggande utan att någon tar tillvara på dem.

Därför bör data tas på större allvar i framtiden, och speciellt två områden borde stå i fokus: kundrelationer samt maskininlärning.

Relevant information inom båda dessa områden gör det lättare att fatta rätt beslut. Vinnarna är de företag som kan vända den nya digitala verkligheten till sin fördel.

Företagen måste ta itu med dessa förändringar nu för att överleva och bli framgångsrika i framtiden. Om inte så riskerar de att missa värdefull information, vilket troligen leder till att kunderna lämnar för konkurrenterna eller att verksamhetens anseende skadas.

I bägge fallen så är det game over på sikt.

Källa: http://blogs.forrester.com/diane_clarkson/12-02-21- deepening_the_relationship_between_marketing_and_service_is_critical_for_social_success

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Arkiv

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.163