Elektonikkedjan levererar positivt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Net-on-nets nettoomsättning ökade under 2016 till 5,1 miljarder, en tillväxt på 25,8 procent jämfört med 2015

. Rörelseresultatet uppgick till 78,9 miljoner kronor och rörelsemarginalen landade på 1,6 procent.

– Vi lämnar ett av Netonnets mest händelserika år bakom oss och gläds åt att vi lyckades leverera ännu ett positivt resultat, vilket bland annat kan härledas till ökad omsättning samt starkare norsk krona. Net-on-nets kraftigt utökade fysiska närvaro på fler orter gynnar även e-handeln, säger hemelektronikkedjans vd Susanne Ehnbåge, i ett pressmeddelande.

Hon berättar att företaget under 2016 ökat sina investeringar, till 61,8 miljoner kronor, jämfört med 2015 års 26 miljoner kronor. Investeringarna är främst hänförbara till de sju nya Lagershopparna som öppnades under oktober-november 2016, samt pågående projekt avseende byte av affärssystem.

Net-on-net har sedan 2014 ökat nettoomsättningen från kanppt 4 miljarder kronor till drygt 5,1 miljarder, medan rörelseresultatet har sackat från 113 miljoner kronor år 2014, till 78,9 miljoner 2016.

Susanne Ehnbåge, vd och koncernchef skriver i årsredovisningen att Net-on-net under 2017 kommer att bygga upp en ny och mer effektiv organisation för att bättre möta framtidens krav, att företaget ska slutföra implementeringen av flera IT-system, bland annat ett nytt butiksystem och affärssystem. ”De strukturella förändringarna kommer medföra ökade investeringar och kostnader på kort sikt, men ger bättre förutsättningar för ökad produktivitet, leveranskvalitet och kundnöjdhet på sikt.”



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154