23948sdkhjf

Så fungerar Walmarts jättelika varuautomat

| Av Håkan Johansson, Axel Grönlund | Tipsa redaktionen

Se filmen om den senaste satsningen från världens största detaljhandelskedja.

Video: Walmart

Läs också: Walmart bygger enorm varuautomat

Världens största dagligvarukedja, amerikanska Walmart, testar en gigantisk varuautomat för livsmedel. Kunderna hämtar sina varor själva efter att ha köpt allt på Walmart.com/grocery.

Branschbedömare ser försöket som ett direkt svar på konkurrenten Amazons försök i Seattle med en liknande service, kallad Amazon Fresh Pickup.

Walmarts stora varuautomat finns än så länge bara på parkeringsplatsen till en Walmartbutik i Warr Acres, Oklahoma.

Kunden tar sig dit, slår in en kod och väntar i max 60 sekunder på varorna, som packats och valts ut av personal i Walmartbutiken.

Läs också: Walmart anklagas för illegala metoder i e-handeln

– De är utbildade för att välja de färskaste produkterna och bästa köttbitarna, som om de handlade till sina egna familjer, säger Scott Markley, Walmarts presstalesperson.

Kunderna kan välja på 30 000 produkter, och Walmart siktar på att ha automaten öppen 24 timmar om dygnet året runt. Den är utrustad med kyl och frys för varor som kräver särskild temperatur.

Enda kravet för att få använda den nya servicen, kallad Pickup, är att kunden köper för 30 dollar (cirka 260 kronor) eller mer.

– Året runt försöker våra kunder hitta sätt att spara tid och pengar. Särskilt för upptagna familjer med barn brukar det ta flera timmar att handla på helgerna, säger Scott Markley, som understyrker att varorna har samma pris som i butiken.


Mer om:Walmart
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.126