23948sdkhjf

Så fungerar Walmarts jättelika varuautomat

| Av Håkan Johansson, Axel Grönlund | Tipsa redaktionen

Se filmen om den senaste satsningen från världens största detaljhandelskedja.

Video: Walmart

Läs också: Walmart bygger enorm varuautomat

Världens största dagligvarukedja, amerikanska Walmart, testar en gigantisk varuautomat för livsmedel. Kunderna hämtar sina varor själva efter att ha köpt allt på Walmart.com/grocery.

Branschbedömare ser försöket som ett direkt svar på konkurrenten Amazons försök i Seattle med en liknande service, kallad Amazon Fresh Pickup.

Walmarts stora varuautomat finns än så länge bara på parkeringsplatsen till en Walmartbutik i Warr Acres, Oklahoma.

Kunden tar sig dit, slår in en kod och väntar i max 60 sekunder på varorna, som packats och valts ut av personal i Walmartbutiken.

Läs också: Walmart anklagas för illegala metoder i e-handeln

– De är utbildade för att välja de färskaste produkterna och bästa köttbitarna, som om de handlade till sina egna familjer, säger Scott Markley, Walmarts presstalesperson.

Kunderna kan välja på 30 000 produkter, och Walmart siktar på att ha automaten öppen 24 timmar om dygnet året runt. Den är utrustad med kyl och frys för varor som kräver särskild temperatur.

Enda kravet för att få använda den nya servicen, kallad Pickup, är att kunden köper för 30 dollar (cirka 260 kronor) eller mer.

– Året runt försöker våra kunder hitta sätt att spara tid och pengar. Särskilt för upptagna familjer med barn brukar det ta flera timmar att handla på helgerna, säger Scott Markley, som understyrker att varorna har samma pris som i butiken.


Mer om:Walmart
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Från Tele2 till Blocket

Nyhetsbrev

Ny marknad för Jysk

Arkiv

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131