Östersund får mer liv i stadskärnan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nya restauranger öppnar på löpande band och östersundsborna gillar sina nya mötesplatser.

Det är fastighetsbolaget Diös som i ett pressmeddelande skriver om den ökande restaurangtätheten i staden. De hänvisar till HUI-siffror som visar att efterfrågan på fler upplevelsebaserade mötesplatser har ökat påtagligt sedan 2010. HUI ser också en tydlig ökning av omsättningstillväxten i restaurangbranschen.

”Att Östersund satsar på ännu fler kaféer och restauranger bidrar därför på ett positivt sätt till utvecklingen av stadskärnan”, skriver Diös.

De senaste månaderna har flertalet nya restauranger öppnats i Östersunds city. Senast Grekiska Kolgrillsbaren på Prästgatan, Pinchos på Thoméegränd och Sea Street Sushi på Storgatan.

Läs också: Stockholms city tappar säljfart

-       Vi har alltid sett kaféer och restauranger som en viktig del av den levande stadskärnan och nu visar även siffrorna från HUI att efterfrågan på den typen av mötesplatser ökar, säger Malin Runberg, affärsområdeschef,Diös.

Kaféer har blivit ett allt vanligare och viktigare inslag i stadskärnan. De fungerar som ett vardagsrum utanför hemmet och som mötesplats/kontor för både arbetande och studenter. Inom restaurangsektorn syns en ökad tillväxt inom segmenten ”casual dining” och ”fast casual”, som underlättar spontana restaurangbesök i vardagen.

Läs också: Nytt verktyg mäter stadens handelstemp

-       Vi märker tydligt att efterfrågan på nya etableringar inom kafé och restaurang har ökat de senaste åren och Östersund har verkligen blommat ut med en bra mix av olika koncept. Det finns något för alla smaker. Jag vill verkligen rekommendera alla att botanisera i stans utbud nu i sommar. Vi utvecklar gärna våra lokaler för fler upplevelser och det känns jättekul att Östersund kan erbjuda så många olika matkoncept, fortsätter Malin Runberg.

-       Vi har fått en fantastisk start på Texas Longhorn. Det saknades en amerikansk köttrestaurang i city och Östersund har en stor potential. Målet är att konceptet ska finnas i flertalet småstäder i norra Sverige, säger Emelie Dillner, franschisetagare och restaurangchef, Texas Longhorn Östersund. 

Källa: Diös


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17