Analytiker spekulerar: H&M lämnar börsen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Vad har familjen Persson för nytta av att H&M är börsnoterat?

Gårdagens svaga försäljningsrapport som resulterade i börstapp, och det faktum att Stefan Persson på sistone storköpt H&M-aktier har gett luft åt spekulationer om att familjen vill köpa ut bolaget från börsen.

Tappat börsvärde

Hennes & Mauritz försäljning steg med 4 procent i maj, jämfört med samma månad året innan då försäljningstillväxten var 9 procent, men analytikerna hade i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 6,1 procent, enligt SME Direkt.

Aktien handlades till under 200 kronor under gårdagen. Det var första gången sedan 2011.

Sedan årsskiftet har H&M:s aktie gått ner med 21 procent, och sedan aktien stod som högst i mars 2015 har värdet sjunkit med 44 procent. Det innebär att 280 miljarder utraderats på två år.

Samtidigt har Stefan Persson storköpt; under ett par dagar i maj köpte han aktier för 2,3 miljarder.

Lugn och ro

Jag kan inte se någon större nytta för familjen Persson att ha H&M noterat. Skulle det avnoteras får vd mer arbetsro och slippa lyssna på oss analytiker” säger Stefan Olsson analytiker på Swedbank till DN.

Stefan Olsson säger till DN att skulle det handla om cirka 225 miljarder kronor, vilket är "otroligt mycket pengar" – men något som borde gå att lösa tekniskt och finansiellt.

Investmentbanken Morgan Stanley nämnde nyligen att H&M kan vara på väg bort från börsen.

Källa: DN, VA


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145