Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet vill satsa på odlingar i norr.

– Jag vill utveckla en ny typ av trädgårdsodling i fjällkommuner. En odling av växter som kan fungera som livsmedelsingredienser och ge doft och smak. Det finns många växter i den norrländska floran som har stor potential att förädlas till högvärdiga och attraktiva produkter för en global marknad, säger Roger Uddstål, som arbetar på RISE enhet Jordbruk och livsmedel i Umeåi ett pressmeddelande.

Redan i fjol började man plocka fjällväxter som kvanne, älgört, blåbär och svarta vinbärsknoppar. I våras startade försök med att framställa doftande extrakt från norrländska växter, och i sommar ska man också göra en förstudie om möjligheten att börja odla växter i fjällnära områden.

Tanken är att extraheringen nu ska undersökas för att se om man med hjälp av alkohol, ånga och superkritisk CO2-extraktion kan framställa extrakt för användning i livsmedel och kosmetika.

Företag har efterfrågat norrländska komponenter men många av de tillfrågade småföretagen saknar den tekniska kunskapen för att utvinna aromerna.

– Det tar tid att komma in på marknaden, men jag hoppas vi kan få bollen i rullning. Aromkomponenter kan vara naturliga eller syntetiskt framställda, men konsumenter efterfrågar i ökad utsträckning naturliga ingredienser och många livsmedelsföretag söker nya smaker – gärna svenska, säger Roger Uddstål.

Enligt Roger Uddstål finns det massvis med fördelar för livsmedelstillverkarna att kunna utveckla nyskapande och unika produkter med en lokal profil.

– Ta bara alla konkurrerande mikrobryggerier som skulle kunna spetsa sin öl med äkta smak och arom, och använda både äkthet och kulturhistoria i marknadsföringen. Eller ett norrländskt mejeri som skulle kunna producera yoghurt med norrländska smaker som tallbarr, älgört eller åkerbär, säger Roger Uddstål.

Mer om: rise


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.206