Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet vill satsa på odlingar i norr.

– Jag vill utveckla en ny typ av trädgårdsodling i fjällkommuner. En odling av växter som kan fungera som livsmedelsingredienser och ge doft och smak. Det finns många växter i den norrländska floran som har stor potential att förädlas till högvärdiga och attraktiva produkter för en global marknad, säger Roger Uddstål, som arbetar på RISE enhet Jordbruk och livsmedel i Umeåi ett pressmeddelande.

Redan i fjol började man plocka fjällväxter som kvanne, älgört, blåbär och svarta vinbärsknoppar. I våras startade försök med att framställa doftande extrakt från norrländska växter, och i sommar ska man också göra en förstudie om möjligheten att börja odla växter i fjällnära områden.

Tanken är att extraheringen nu ska undersökas för att se om man med hjälp av alkohol, ånga och superkritisk CO2-extraktion kan framställa extrakt för användning i livsmedel och kosmetika.

Företag har efterfrågat norrländska komponenter men många av de tillfrågade småföretagen saknar den tekniska kunskapen för att utvinna aromerna.

– Det tar tid att komma in på marknaden, men jag hoppas vi kan få bollen i rullning. Aromkomponenter kan vara naturliga eller syntetiskt framställda, men konsumenter efterfrågar i ökad utsträckning naturliga ingredienser och många livsmedelsföretag söker nya smaker – gärna svenska, säger Roger Uddstål.

Enligt Roger Uddstål finns det massvis med fördelar för livsmedelstillverkarna att kunna utveckla nyskapande och unika produkter med en lokal profil.

– Ta bara alla konkurrerande mikrobryggerier som skulle kunna spetsa sin öl med äkta smak och arom, och använda både äkthet och kulturhistoria i marknadsföringen. Eller ett norrländskt mejeri som skulle kunna producera yoghurt med norrländska smaker som tallbarr, älgört eller åkerbär, säger Roger Uddstål.

Mer om: rise


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157