Sofia Brax: Mitt äpple växer i en annan trädgård

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Sofia Brax lämnade nyligen posten som HR-chef för modekedjan Lindex efter 13 år inom företaget. Dagens Handel träffade henne i Göteborg, bara ett stenkast från den gamla arbetsplatsen. Rullväskan packad för nya äventyr.

Det är den första varma dagen, håret blåser och Sofia Brax ska ta tåget till Malmö.
Jag säger fortfarande ”vi” om Lindex, säger hon, och framhåller att hon är stolt och glad över den stora förändringen som företaget gick igenom under hennes tid där, och som hon själv var en viktig del av.
Skillnaden i blixtbelysning– Sofia Brax har alltid frågat nyrekryterade personer varför de sökt sig till just Lindex. För 10 år sedan var svaren ofta rationella ”Det är ett tryggt företag”  ”Det ligger bra till hemifrån”. I dag svarar de nyanställda att de delar Lindex värderingar. Hållbarhet, prisvärt mode som ger alla kvinnor chansen att se bra ut oavsett kroppsform och ålder, kunden i fokus. Möjligheten att påverka och vara en del i en positiv förändring.
– Människor mår bra av att känna att de kan leva sina värderingar både på jobbet och privat, säger hon.
Även om Lindex inte haft en uttalad employer branding-strategi, man har inte primärt byggt ett arbetsgivarvarumärke för att locka bra medarbetare, så är det ändå ett av resultaten.
Ju tydligare värderingar man har, desto mer rätt träffar rekryteringarna, säger hon.
Lindex var mer anonymt och mer centralstyrt när förändringen mot ett decentraliserat och värderingsstyrt företag startade.

Nya sätt att tänka
Sofia Brax berättar att HR-funktionen blev central i processen. På hennes tidigare arbetsplatser hade HR varit dockade till ledningsgruppen men inte varit en del av kärnan.
Nu kom de strategiska frågorna att vara just HR-frågor. De förändringar som behövde ske rörde nya sätt att tänka kring arbetet.
Stora och delvis smärtsamma förändringar måste göras. Ledningsgruppen, som bestod av personer från olika områden måste börja agera som ett team, inte som en grupp där var och en försökte skydda sin egen avdelning mot förändringar. Ingens ego skulle få styra, utan det blev nödvändigt att alla främst såg till helheten.
Det är en stor risk att olika personer i ledningsgruppen tolkar och förmedlar förestående förändringar helt olika. Därför gällde det att samla sig så att alla på djupet förstod och helhjärtat ville driva förändringen, så att de kunde ge samma bild, säger hon.
Att få med medarbetarna blev sedan inte något stort problem. Sofia Brax får fundera en stund men kommer inte på någon situation där det blivit riktigt gnissel.
Förändringen bestod huvudsakligen i att de olika landskontoren fick större ansvar, och i att alla medarbetare fick chansen att diskutera inriktningen och påverka.
Sofia Brax berättar att man skapade något man kallade innovation space, workshops där medarbetare från olika avdelningar fick diskutera frågor man brottas med i företaget. Det kan handla om filosofiska frågor eller om hur man gör det enkelt och trevligt att köpa BH.

Lära nytt
Digitaliseringen innebär stora praktiska förändringar och många får lära nytt.
Några dagar före Lindex 60-årsjubileum sitter hon på ett småtråkigt budgetmöte. På bordet står en skål äpplen, röda och gröna, tankarna vandrar. Vad ska hon säga från scenen? Hon plockar med sig några äpplen, och när hon står på scen frågar hon vilka av alla 1000 personer som älskar att jobba på Lindex? Rungande ja! Så frågar hon vilka som skulle vilja byta jobb på Lindex. Ganska många händer upp. Så kastar hon ut några äpplen.

Lek med äpplen
Ni som fångat de röda får byta jobb med de som fångat gröna. Stor förtjusning! Under den tid som gått har många fler medarbetare velat ha äpplen och ett tjugotal har delats ut.
Men tanken slog rot hos henne själv. Var finns mitt äpple?
Hon kunde se tillbaka på många fina år och fick nyligen ett fint kvitto på att förändringarna varit lyckosamma för företaget. En stor internationell medarbetarundersökning som gjorts av undersökningsföretaget IPSOS visade att engagemanget hos Lindex medarbetare ligger på en så hög nivå att det kommenterades av undersökningsföretaget som något extremt ovanligt.
- Mitt äppple växer i en annan trädgård. Det var rätt läge för mig att dra vidare. Lärdomarna från Lindex kan komma till nytta på många andra ställen, säger hon, greppar rullväskan och skyndar till tåget.­



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Icas e-handelschef slutar

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Nyhetsbrev

Värmen sänker tron på framtiden

Arkiv

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185