Sofia Brax: Mitt äpple växer i en annan trädgård

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Sofia Brax lämnade nyligen posten som HR-chef för modekedjan Lindex efter 13 år inom företaget. Dagens Handel träffade henne i Göteborg, bara ett stenkast från den gamla arbetsplatsen. Rullväskan packad för nya äventyr.

Det är den första varma dagen, håret blåser och Sofia Brax ska ta tåget till Malmö.
Jag säger fortfarande ”vi” om Lindex, säger hon, och framhåller att hon är stolt och glad över den stora förändringen som företaget gick igenom under hennes tid där, och som hon själv var en viktig del av.
Skillnaden i blixtbelysning– Sofia Brax har alltid frågat nyrekryterade personer varför de sökt sig till just Lindex. För 10 år sedan var svaren ofta rationella ”Det är ett tryggt företag”  ”Det ligger bra till hemifrån”. I dag svarar de nyanställda att de delar Lindex värderingar. Hållbarhet, prisvärt mode som ger alla kvinnor chansen att se bra ut oavsett kroppsform och ålder, kunden i fokus. Möjligheten att påverka och vara en del i en positiv förändring.
– Människor mår bra av att känna att de kan leva sina värderingar både på jobbet och privat, säger hon.
Även om Lindex inte haft en uttalad employer branding-strategi, man har inte primärt byggt ett arbetsgivarvarumärke för att locka bra medarbetare, så är det ändå ett av resultaten.
Ju tydligare värderingar man har, desto mer rätt träffar rekryteringarna, säger hon.
Lindex var mer anonymt och mer centralstyrt när förändringen mot ett decentraliserat och värderingsstyrt företag startade.

Nya sätt att tänka
Sofia Brax berättar att HR-funktionen blev central i processen. På hennes tidigare arbetsplatser hade HR varit dockade till ledningsgruppen men inte varit en del av kärnan.
Nu kom de strategiska frågorna att vara just HR-frågor. De förändringar som behövde ske rörde nya sätt att tänka kring arbetet.
Stora och delvis smärtsamma förändringar måste göras. Ledningsgruppen, som bestod av personer från olika områden måste börja agera som ett team, inte som en grupp där var och en försökte skydda sin egen avdelning mot förändringar. Ingens ego skulle få styra, utan det blev nödvändigt att alla främst såg till helheten.
Det är en stor risk att olika personer i ledningsgruppen tolkar och förmedlar förestående förändringar helt olika. Därför gällde det att samla sig så att alla på djupet förstod och helhjärtat ville driva förändringen, så att de kunde ge samma bild, säger hon.
Att få med medarbetarna blev sedan inte något stort problem. Sofia Brax får fundera en stund men kommer inte på någon situation där det blivit riktigt gnissel.
Förändringen bestod huvudsakligen i att de olika landskontoren fick större ansvar, och i att alla medarbetare fick chansen att diskutera inriktningen och påverka.
Sofia Brax berättar att man skapade något man kallade innovation space, workshops där medarbetare från olika avdelningar fick diskutera frågor man brottas med i företaget. Det kan handla om filosofiska frågor eller om hur man gör det enkelt och trevligt att köpa BH.

Lära nytt
Digitaliseringen innebär stora praktiska förändringar och många får lära nytt.
Några dagar före Lindex 60-årsjubileum sitter hon på ett småtråkigt budgetmöte. På bordet står en skål äpplen, röda och gröna, tankarna vandrar. Vad ska hon säga från scenen? Hon plockar med sig några äpplen, och när hon står på scen frågar hon vilka av alla 1000 personer som älskar att jobba på Lindex? Rungande ja! Så frågar hon vilka som skulle vilja byta jobb på Lindex. Ganska många händer upp. Så kastar hon ut några äpplen.

Lek med äpplen
Ni som fångat de röda får byta jobb med de som fångat gröna. Stor förtjusning! Under den tid som gått har många fler medarbetare velat ha äpplen och ett tjugotal har delats ut.
Men tanken slog rot hos henne själv. Var finns mitt äpple?
Hon kunde se tillbaka på många fina år och fick nyligen ett fint kvitto på att förändringarna varit lyckosamma för företaget. En stor internationell medarbetarundersökning som gjorts av undersökningsföretaget IPSOS visade att engagemanget hos Lindex medarbetare ligger på en så hög nivå att det kommenterades av undersökningsföretaget som något extremt ovanligt.
- Mitt äppple växer i en annan trädgård. Det var rätt läge för mig att dra vidare. Lärdomarna från Lindex kan komma till nytta på många andra ställen, säger hon, greppar rullväskan och skyndar till tåget.­



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.176