Svenskarna vill handla hållbart

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Garderoberna är fulla, svenskarna har en stark vilja att skänka kläder och prylar, men återanvändningen ligger ännu på låg nivå enligt färska siffror från Myrorna.

I ett pressmeddelande presenteras några resultat ur Myrornas senaste undersökning, genomförd av Yougov under maj månad. I undersöknigen som omfattar mer än 1000 personer utforskas svenskarnas inställning till second hand och välgörenhet.

Enligt undersökningen köper den genomsnittlige svensken 50 nya plagg per år, 1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer och nästan lika många anger att de också vill skänka mer.

– Idag handlar svensken 12,5 kilo nyproducerade kläder per år, och 0,9 kilo second hand-plagg. Glappet är för stort, men om 1,2 miljoner personer faktiskt valde återanvänt framför nytt lite oftare skulle de siffrorna se helt annorlunda ut! Om konsumenterna köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand kommande året, skulle det innebära att vi sparade 8100 liter rent vatten per person. Om man multiplicerar det med 1,2 miljoner personer så blir verkligen effekten av en ganska liten förändring, väldigt stor, säger Myrornas hållbarhetschef Emma Enebog.

Hon framhåller också att snittsvenskan slänger 7,5 kilo kläder och prylar i soporna varje år.

På frågan om hur stor andel av kläderna i garderoben som man har använt det senaste året anger 7 av 10 svenskar att de bara använder hälften – eller mindre. Trots att garderoben är full av kläder som inte används, så rensar vi knappt. 7 av 10 sorterar ur sin garderob en gång om året eller mer sällan. Dessutom säger 1 av 5 svenskar att de slänger kläderna de rensat ut.

Nudging behövs

– Den självklara följdfrågan på alla insikter handlar om vad som krävs för att nudga svensken till ett nytt hållbart beteende. Är det innovationer, psykologisk kunskap, tydliga budskap eller skarpa incitament som behövs? När vi presenterar hela undersökningen vid vårt seminarium under Almedalsveckan diskuterar vi just den frågan tillsammans med branschens skarpaste hjärnor. Framtiden hänger på att vi lyckas ställa om till ett cirkulärt samhälle, säger Emma Enebog.

Läs också: Lindex utbildar i jämställdhet

Undersökningen presenteras i sin helhet under Almedalsveckan på Myrornas seminarium: ”1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer! Vilka innovativa grepp behövs för att knuffa svensken till ett nytt hållbart beteende?” Diskuterar detta gör Myrorna, Beteendelabbet, Lindex och forskare från Mistra Center/Handelshögskolan i Stockholm. Fokus ligger på hur innovationer, psykologiska insikter och cirkulära målsättningar kan hjälpa svenskarna på vägen till en mer hållbar konsumtion.


 

Källa: Myrorna


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.174