Svenskarna vill handla hållbart

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Garderoberna är fulla, svenskarna har en stark vilja att skänka kläder och prylar, men återanvändningen ligger ännu på låg nivå enligt färska siffror från Myrorna.

I ett pressmeddelande presenteras några resultat ur Myrornas senaste undersökning, genomförd av Yougov under maj månad. I undersöknigen som omfattar mer än 1000 personer utforskas svenskarnas inställning till second hand och välgörenhet.

Enligt undersökningen köper den genomsnittlige svensken 50 nya plagg per år, 1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer och nästan lika många anger att de också vill skänka mer.

– Idag handlar svensken 12,5 kilo nyproducerade kläder per år, och 0,9 kilo second hand-plagg. Glappet är för stort, men om 1,2 miljoner personer faktiskt valde återanvänt framför nytt lite oftare skulle de siffrorna se helt annorlunda ut! Om konsumenterna köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand kommande året, skulle det innebära att vi sparade 8100 liter rent vatten per person. Om man multiplicerar det med 1,2 miljoner personer så blir verkligen effekten av en ganska liten förändring, väldigt stor, säger Myrornas hållbarhetschef Emma Enebog.

Hon framhåller också att snittsvenskan slänger 7,5 kilo kläder och prylar i soporna varje år.

På frågan om hur stor andel av kläderna i garderoben som man har använt det senaste året anger 7 av 10 svenskar att de bara använder hälften – eller mindre. Trots att garderoben är full av kläder som inte används, så rensar vi knappt. 7 av 10 sorterar ur sin garderob en gång om året eller mer sällan. Dessutom säger 1 av 5 svenskar att de slänger kläderna de rensat ut.

Nudging behövs

– Den självklara följdfrågan på alla insikter handlar om vad som krävs för att nudga svensken till ett nytt hållbart beteende. Är det innovationer, psykologisk kunskap, tydliga budskap eller skarpa incitament som behövs? När vi presenterar hela undersökningen vid vårt seminarium under Almedalsveckan diskuterar vi just den frågan tillsammans med branschens skarpaste hjärnor. Framtiden hänger på att vi lyckas ställa om till ett cirkulärt samhälle, säger Emma Enebog.

Läs också: Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Undersökningen presenteras i sin helhet under Almedalsveckan på Myrornas seminarium: ”1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer! Vilka innovativa grepp behövs för att knuffa svensken till ett nytt hållbart beteende?” Diskuterar detta gör Myrorna, Beteendelabbet, Lindex och forskare från Mistra Center/Handelshögskolan i Stockholm. Fokus ligger på hur innovationer, psykologiska insikter och cirkulära målsättningar kan hjälpa svenskarna på vägen till en mer hållbar konsumtion.


 

Källa: Myrorna


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14