Ikea i matsvinnsprojekt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Våglösning ska halvera matavfallet hos Ikea Food Services.

Genom en våglösning med pekskärm mäts och rapporteras matavfall i IKEA restauranger, bistros och Swedish Food Markets och tanken är att den insamlade datan på sikt ska hjälpa till att förhindra att mat kastas bort.

Ikea Food Services har som mål att i augusti 2020 ha minskat matavfallet med 50 procent. Vid utgången av maj ingick 84 varuhus i det nya matavfallsystemet och hittills har projektet resulterat i 79 200 kg mindre matavfall. I ett pressmeddelande skriver Ikea Food Services att projektet även lett till att personalen vidtar åtgärder även på hemmaplan för att minska matavfallet.

– Det är väldigt glädjande att se de första resultaten av initiativet Mat är värdefullt! Tack vare engagerade medarbetare och våglösningen ser vi upp till en 30 procents reduktion av matavfallet efter bara några månader. Jag följer utvecklingen nära och hoppas det kan uppmuntra andra att börja tänka på mat som den värdefulla resurs det är, säger Michael La Cour, vd på IKEA Food Services.

La Cour är även ledamot av Champions 12.3-koalitionen som är ett ett partnerskap mellan ledare från regeringar, företag, internationella organisationer, forskningsinstitut och det civila samhället för att påskynda takten mot att uppnå målen för hållbar utveckling.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178