Träffa kunden i rätt ögonblick

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Transaktionsdata i realtid är ovärderligt för handlare som vill få en helhetsbild av kunden.

Det  anser Jussi Lindberg, ansvarig för affärsutveckling i norra Europa för Amsterdambaserade betalplattformen Adyen.
Adyens betalplattform möjliggör betalningar över hela världen, i ett stort antal valutor och med en mängd olika betalsätt. Tidigare inriktade sig företaget huvudsakligen  mot e-handel, men under det senaste året har också kedjor med huvudsakligen fysiska butiker blivit kunder hos Adyen.

Sömlöst
När den fysiska handeln digitaliseras och handlarna strävar efter att skapa sömlösa omnikanal-lösningar   krävs plattformar som kan hantera alla slags betalningar.
-Kunderna kräver mer. De vill bli igenkända både på webben och i den fysiska butiken, säger Jussi Lindberg.
Ett steg vidare är att hålla koll, inte bara på kunden som individ, utan också vilket sammanhang kunden befinner sig i. En man som köper en klänning är i de flesta fall inte transvestit utan en generös och uppmärksam make/pojkvän.
Med en fungerande plattform går det att hitta köpmönstret i familjerna, även om de olika familjemedlemmarna handlar på olika tider och betalar på olika sätt, säger Jussi Lindberg.

Optimera ögonblicket
Har man tillgång till transaktionsdata i realtid går det att träffa mitt i prick med erbjudanden.Jussi Lindberg förklarar att data av god kvalitet också ger möjlighet att optimera tidpunkten till det ögonblick då kunden både har köplust och pengar på kontot.
Löningsdatum och datum för andra utbetalningar som är av betydelse ligger olika i olika länder. Det gäller att pricka rätt för att optimera antalet godkända köp, säger han.
Ytterligare ett steg är att länka till kundernas facebook-konton, där man automatiskt kan söka efter relevanta ord som visar vad personer har för sig. Det lokala byggvaruhuset kan ha nytta av att veta att villaägare har renoveringsprojekt på gång – när Lisa lägger ut en bild på Martin i färd med att bryta upp det gamla köksgolvet. Golv har de kanske redan köpt – men har de tänkt på lister, socklar, trösklar, färg...?
– Konsumenten vill ha bra service där och då. Den kund som accepterat att lämna transaktionsdata och att ge handlare tillgång till sociala medie-konton kommer att kräva att få hjälp som underlättar, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

På nytt jobb
Han tar över på Elon

1

Stopp för kontanterna

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

På nytt jobb
Ny chef på Nets

De är mest beundrade

Nyhetsbrev

1

Postnord höjer avgifterna

Arkiv

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

Outnorth med ny majoritetsägare

Inviger station i Pajala

Fredells lämnar Woody

Hon kan få EY-pris

Kläddesignern en av finalisterna i kampen om utmärkelsen Årets internationella tillväxt.

Butiksrånen blir färre

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Utökar samarbete för digital handel

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

1

Krismöte om kinesisk moms

Postnord vet inte hur moms ska betalas för kinesiska postordervaror – svenska staten förlorar miljarder i skatteintäkter.

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

På nytt jobb
Han föreslås till Electrolux styrelse

Dansk lågpriskedja till Sverige

Norska näthandeln lägger ner

AMF till NRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.393