Träffa kunden i rätt ögonblick

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Transaktionsdata i realtid är ovärderligt för handlare som vill få en helhetsbild av kunden.

Det  anser Jussi Lindberg, ansvarig för affärsutveckling i norra Europa för Amsterdambaserade betalplattformen Adyen.
Adyens betalplattform möjliggör betalningar över hela världen, i ett stort antal valutor och med en mängd olika betalsätt. Tidigare inriktade sig företaget huvudsakligen  mot e-handel, men under det senaste året har också kedjor med huvudsakligen fysiska butiker blivit kunder hos Adyen.

Sömlöst
När den fysiska handeln digitaliseras och handlarna strävar efter att skapa sömlösa omnikanal-lösningar   krävs plattformar som kan hantera alla slags betalningar.
-Kunderna kräver mer. De vill bli igenkända både på webben och i den fysiska butiken, säger Jussi Lindberg.
Ett steg vidare är att hålla koll, inte bara på kunden som individ, utan också vilket sammanhang kunden befinner sig i. En man som köper en klänning är i de flesta fall inte transvestit utan en generös och uppmärksam make/pojkvän.
Med en fungerande plattform går det att hitta köpmönstret i familjerna, även om de olika familjemedlemmarna handlar på olika tider och betalar på olika sätt, säger Jussi Lindberg.

Optimera ögonblicket
Har man tillgång till transaktionsdata i realtid går det att träffa mitt i prick med erbjudanden.Jussi Lindberg förklarar att data av god kvalitet också ger möjlighet att optimera tidpunkten till det ögonblick då kunden både har köplust och pengar på kontot.
Löningsdatum och datum för andra utbetalningar som är av betydelse ligger olika i olika länder. Det gäller att pricka rätt för att optimera antalet godkända köp, säger han.
Ytterligare ett steg är att länka till kundernas facebook-konton, där man automatiskt kan söka efter relevanta ord som visar vad personer har för sig. Det lokala byggvaruhuset kan ha nytta av att veta att villaägare har renoveringsprojekt på gång – när Lisa lägger ut en bild på Martin i färd med att bryta upp det gamla köksgolvet. Golv har de kanske redan köpt – men har de tänkt på lister, socklar, trösklar, färg...?
– Konsumenten vill ha bra service där och då. Den kund som accepterat att lämna transaktionsdata och att ge handlare tillgång till sociala medie-konton kommer att kräva att få hjälp som underlättar, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114