23948sdkhjf

Träffa kunden i rätt ögonblick

Transaktionsdata i realtid är ovärderligt för handlare som vill få en helhetsbild av kunden.

Det  anser Jussi Lindberg, ansvarig för affärsutveckling i norra Europa för Amsterdambaserade betalplattformen Adyen.
Adyens betalplattform möjliggör betalningar över hela världen, i ett stort antal valutor och med en mängd olika betalsätt. Tidigare inriktade sig företaget huvudsakligen  mot e-handel, men under det senaste året har också kedjor med huvudsakligen fysiska butiker blivit kunder hos Adyen.

Sömlöst
När den fysiska handeln digitaliseras och handlarna strävar efter att skapa sömlösa omnikanal-lösningar   krävs plattformar som kan hantera alla slags betalningar.
-Kunderna kräver mer. De vill bli igenkända både på webben och i den fysiska butiken, säger Jussi Lindberg.
Ett steg vidare är att hålla koll, inte bara på kunden som individ, utan också vilket sammanhang kunden befinner sig i. En man som köper en klänning är i de flesta fall inte transvestit utan en generös och uppmärksam make/pojkvän.
Med en fungerande plattform går det att hitta köpmönstret i familjerna, även om de olika familjemedlemmarna handlar på olika tider och betalar på olika sätt, säger Jussi Lindberg.

Optimera ögonblicket
Har man tillgång till transaktionsdata i realtid går det att träffa mitt i prick med erbjudanden.Jussi Lindberg förklarar att data av god kvalitet också ger möjlighet att optimera tidpunkten till det ögonblick då kunden både har köplust och pengar på kontot.
Löningsdatum och datum för andra utbetalningar som är av betydelse ligger olika i olika länder. Det gäller att pricka rätt för att optimera antalet godkända köp, säger han.
Ytterligare ett steg är att länka till kundernas facebook-konton, där man automatiskt kan söka efter relevanta ord som visar vad personer har för sig. Det lokala byggvaruhuset kan ha nytta av att veta att villaägare har renoveringsprojekt på gång – när Lisa lägger ut en bild på Martin i färd med att bryta upp det gamla köksgolvet. Golv har de kanske redan köpt – men har de tänkt på lister, socklar, trösklar, färg...?
– Konsumenten vill ha bra service där och då. Den kund som accepterat att lämna transaktionsdata och att ge handlare tillgång till sociala medie-konton kommer att kräva att få hjälp som underlättar, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094