Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

...verksamhetsledare för Öppnadörren hos Antonia Ax:son Johnsons stiftelse Axfoundation. Hon är en av talarna på Dagens Handels event i Almedalen.



Varför är det viktigt öka mångfalden på arbetsplatserna?
Det blir bättre om alla hjälps åt. Om alla är lika, blir besluten sämre. Det kan handla om allt från ålder, bakgrund och till att man kommer från olika områden socioekonomiskt.
Vi måste ha rätt kompetens på rätt plats. Det är rimligt att varje arbetsplats bör spegla samhällets sammansättning. Inom Ax:son Johnsons-bolagen är målsättningen att 20 procent av cheferna 2020 ska ha internationellt bakgrund. Så har till exempel Martin & Servera sedan flera år tillbaka ett omfattande mångfaldsprogram.

Hur jobbar ni på Axfoundation med projektet Öppnadörren?
Öppnadörren riktar sig gentemot både yrkeslivet och privatlivet, där vi hjälper etablerade svenskar komma i kontakt med nya svenskar med utländsk bakgrund. Vi underlättar helt enkelt för personer att bredda sitt nätverk. Om man inte själv har ett brett nätverk blir det svårare att rekrytera med mångfald.

Tror du att detaljhandeln har extra goda förutsättningar att bli en föregångare här?
Absolut. Var fjärde person får sitt första jobb i handeln och var femte ungdom som har ett jobb att gå till gör det i handeln. Bland dem som invandrat till Sverige har många i sina hemländer redan vanan att arbeta med just handel.

Många säger sig vilja och många talar om att bredda rekryteringarna, varför går det då så långsamt?
Jag läste just en undersökning, där det stod att 69 procent av medarbetarna vill ha mångfald på arbetsplatsen. Men bara en fjärdedel upplever att det är så.Förändringsviljan måste finnas på alla nivåer, även från valberedningarna och styrelsen.

Kom till Dagens Handel i Almedalsveckan och lyssna på Amelie Silfverstolpe och andra intressanta talare som diskuterar kring handelns möjligheter att sätta fler i arbete med mångfald i sikte.

Dagens Handel finns i Almedalspaviljongen strategiskt belägen vid Visby Kongress, tisdagen den 4 juli.
Läs mer på almedalspaviljongen-mentor.se



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169