23948sdkhjf

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Gigafood startade den 8 mars i år av Ida Högberg och Rebecka Carlsson. Ett enda facebookinlägg räckte för att beställningarna skulle rasa in. Det finns uppenbarligen ett stort intresse för färgrik mat utan vare sig socker, gluten eller grädde. Hittills har de sålt för 350 000 – men målet är mycket högt satt:

– Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt, säger Ida Högberg till Veckans Affärer.

Ida Högberg berättar också att hon själv blivit mer energisk sedan hon började äta mer hälsosam mat:

- Jag brukar säga att det var som att sudda bort imman från rutan, säger hon till VA.

De två entreprenörerna ligger i förhandlingar med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att visa proof of concept, bygga säljorganisation och rulla ut till fler städer i Sverige och globalt.

De berättar att hela menyn är ekologisk, att förpackningarna är komposterbara och att de endast använder cykeltransporter.

De är övaertygade om att yngre målgrupper kan finna maten extra intressant med tanke på att den senaste Ungdomsbarometer visade att var fjärde person 15-24 år helt eller delvis undviker kött.

Källa: Gigafood
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146