23948sdkhjf

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Gigafood startade den 8 mars i år av Ida Högberg och Rebecka Carlsson. Ett enda facebookinlägg räckte för att beställningarna skulle rasa in. Det finns uppenbarligen ett stort intresse för färgrik mat utan vare sig socker, gluten eller grädde. Hittills har de sålt för 350 000 – men målet är mycket högt satt:

– Vi började tänka mat för miljarder då vi beräknas vara 10 miljarder människor samma år som vi ska ha noll klimatutsläpp – 2050. Namnet innebär även en digital flört med tanke på gigabyte och annat. Mycket av vår produktion sker visserligen hands on, men det är genom det digitala vi hoppas skala upp snabbt, säger Ida Högberg till Veckans Affärer.

Ida Högberg berättar också att hon själv blivit mer energisk sedan hon började äta mer hälsosam mat:

- Jag brukar säga att det var som att sudda bort imman från rutan, säger hon till VA.

De två entreprenörerna ligger i förhandlingar med investerare om en första emissionsrunda på 5 miljoner kronor för att visa proof of concept, bygga säljorganisation och rulla ut till fler städer i Sverige och globalt.

De berättar att hela menyn är ekologisk, att förpackningarna är komposterbara och att de endast använder cykeltransporter.

De är övaertygade om att yngre målgrupper kan finna maten extra intressant med tanke på att den senaste Ungdomsbarometer visade att var fjärde person 15-24 år helt eller delvis undviker kött.

Källa: Gigafood
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.127