Världsbäst på e-köp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En analys av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor visar vilka länder som toppar ordervärdet inom e-handel.

Rapporten Shopping Index för första kvartalet 2017, som i dag presenteras av Salesforce bygger på analyser av 500 miljoner konsumenters shoppingvanor i Europa och USA. Den visar att värdet av genomförda köp är viktigare än antalet besök för ökad e-handel. Den visar också att man i Norden handlar för nästan tre gånger det globala genomsnittet.

Det globala snittvärdet för varje köp under det första kvartalet 2017 bidrog till en genomsnittlig tillväxt om 12 procent.

Detta kan jämföras med Norden som hade det högsta snittvärdet för genomförda köp och en genomsnittlig tillväxt på 33 procent under första kvartalet. Motsvarande siffra i Frankrike var 17 procent, Tyskland 5 procent  och Storbritannien 8 procent.

 – Att kunder köper fler och dyrare produkter visar att förtroendet för e-handel ökar i världen. Här utmärker sig Norden, som tidigt omfamnade e-handel. Tillsammans med individuellt anpassade kundresor, snabbare leveranser och bättre returmöjligheter kommer konsumenten att fortsätta spendera mer i e-butiker, säger Baman Motivala, Nordenchef Salesforce i ett pressmeddelande.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

 Jämfört med andra marknader är nordiska konsumenter också mer benägna att besöka en webbplats från en social mediekanal (5 procent) och ännu mer så från en social mediekanal i mobilen (8 procent), vilket är högre om man jämför med exempelvis Storbritannien som hade 4 respektive 6 procent.

 Även engagemanget bland besökare har ökat och hela 16 procent av alla konsumenter uppvisar starka köpsignaler genom att söka, placera produkter i varukorgen samt påbörja en betalning. Här är modeintresserade 30 procent mer benägna att handla online jämfört med andra produktkategorier. Hela 35 procent av modekonsumenter väljer att genomföra sina köp via mobilen, jämfört med 29 procent för andra produktkategorier, vilket är en ökning med 82 procent sedan förra året.

 Vidare visar rapporten att konverteringar ökat med tre procent och att köpets genomsnittliga värde ökat med samma procenttal.

Läs också: Trots storsatsningar går e-handeln trögt

 Att handla via mobilen är allt mer vanligt. En majoritet av all trafik, 53 procent, till e-handelsplatser kommer från mobilen och 32 procent av alla köp. En kategori som leder den här utvecklingen är konsumenter som köper sportkläder. Besök från mobila enheter till nordiska e-handelsplatser ökade med 27 procent under kvartalet. Även Tyskland och Storbritannien såg en stark tillväxt från mobila besökare med 24 procent respektive 51 procent.

 



 

I

Mer om: E-handel | Salesforce
Källa: Salesforce


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17