Öppnar dörr till Kina

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

I morgon, onsdag öppnar “KAIMEN – The Swedish Brand Store” en multibrand och multi-kategori-butik på världens största e-handelssajt Alibaba-ägda T-mall.com.

 Kaimen presenteras som ny möjlighet för svenska varumärken att sälja online i Kina och för kinesiska konsumenter att köpa svenska premiumprodukter.

Sveriges statsminister Stefan Löfven och Alibaba’s grundare Jack Ma kommer att närvara vid invigningen av Kaimen i Hangzhou, Kina.

Butiken heter Kaimen – vilket betyder “öppen dörr” på mandarin.

  Den kommer att sälja svenska premiumprodukter till Tmalls konsumenter.

Under juli kommer 10 svenska varumärken att erbjuda sina produkter i webbshoppen,  men planen är att mer än 40 svenska varumärken kommer att finnas där under hösten 2017.

Läs också: Krismöte om kinesisk moms

Bakom konceptet står Johan Aledal och Johan Wikander, grundare av JOHAN & JOHAN.

De framhåller att konceptet är unikt – för både små och stora varumärken – genom en logistiklösning som tar hand om exportprocessen och transportsamordning redan från en hub i Sverige.

Läs också: Stort intresse för svensk kampanj i Shanghai

– Vi ser en ökad efterfrågan på våra existerande varumärkesbutiker på Tmall.com och vi vet att Kaimen, vår nya svenska multi-brand butik, kommer att mottas väl av de kinesiska konsumenterna.

Vi blir nästan varje dag kontaktade av svenska varumärken som vill veta mer om den kinesiska marknaden, säger de.

De säger Sverige och svenska produkter är högt ansedda i Asien eftersom de kinesiska konsumenterna uppskattar hög kvalitet, design, säkerhet och hållbarhet vilket svenska produkter är kända för. De berättar att Kaimen kommer att erbjuda produkter riktade till såväl familjer som enskilda konsumenter i följande kategorier: Baby & Kids, Health & Sports samt Family & Life.

Mer om: Johan & Johan | Kina


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

1

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Han tar över på Elon

På nytt jobb
Ny chef på Nets

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

De är mest beundrade

Nyhetsbrev

1

Postnord höjer avgifterna

Arkiv

Lidls expansion – ett magplask

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Rätt kläder efter väder med väder-app

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Outnorth med ny majoritetsägare

Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

Inviger station i Pajala

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

Kläddesignern en av finalisterna i kampen om utmärkelsen Årets internationella tillväxt.

Butiksrånen blir färre

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Utökar samarbete för digital handel

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

1

Krismöte om kinesisk moms

Postnord vet inte hur moms ska betalas för kinesiska postordervaror – svenska staten förlorar miljarder i skatteintäkter.

Slutförhandlar frihandelsavtal

De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om ett skamligt pris.

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

På nytt jobb
Han föreslås till Electrolux styrelse

Dansk lågpriskedja till Sverige

Norska näthandeln lägger ner

AMF till NRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.322