Stadium hållbarhetsrapporterar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

För tredje året i rad släpper Stadium sin årliga hållbarhetsrapport som visar på minskade koldioxidutsläpp och mindre energianvändning

 

Stadium skriver i ett pressmeddelande att deras hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2015-2016 blir den tredje i ordningen och att den för första gången har blivit externt granskad.

Rapporten har kontrollerats av Ethos International i enighet med AA 1000 Assurance Standard. En internationellt erkänd standard för granskning av hållbarhetsinformation, som täcker både kvalitét och innehåll.

– Vi var först i sportmodebranschen med en hållbarhetsrapport och såvitt jag vet blir vi även först med att få den granskad av en extern part. I rapporten kan vi också se att vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra mål för 2020, och utifrån Ethos rekommendationer kan vi öka takten ytterligare, säger Karl Eklöf, vd på Stadium.

Leverantörer sägs upp
Kontinuitet och dialog har visat sig vara en nyckel i Stadiums hållbarhetsarbete och under 2015-2016 har 55 procent av volymerna tillverkats av en leverantör som Stadium jobbat med i mer än tio år.

En del i hållbarhetsarbetet är att genomföra fabriksbesök och under verksamhetsåret 2015-2016 har ett fåtal av dessa besök lett till att leverantörer har sagts upp. Dessa leverantörer har inte följt de krav som finns och de har heller inte visat tillräckligt engagemang för att genomföra de förbättringar som behövs.

– Det är givetvis aldrig roligt att behöva säga upp en leverantör men om de inte visar att de är beredda att möta våra krav när det kommer till hållbarhet är det ett självklart beslut. Däremot är det fantastiskt att se utvecklingen hos våra samarbetspartners som vill vara med oss på den här resan och delar vår syn på hållbarhet, säger Karl Eklöf, VD på Stadium.

Hållbarhetsmål 2020

Stadium har fastställt ett antal hållbarhetsmål som ska vara infriade senast år 2020. Där ingår bland annat nolltolerans mot att använda vissa farliga kemikalier i produktionsprocessen och en fördubbling av antalet hållbara produkter. Stadium ska dessutom utöka sortimentet av etiskt- och hållbarhetscertifierade produkter.

Nyckeltal från Stadiums Hållbarhetsrapport 2015-2016:

  • Stadium har minskat koldioxidutsläppen med 201 ton enbart på grund av förbättringar av interna processer. Totalt har koldioxidutsläppen minskat med 441,9 ton jämfört med tidigare verksamhetsår.
  • 144 ton kläder, skor och sportutrustning har skickats till krisdrabbade länder som Syrien, Irak, Ukraina, Grekland och Moldavien via Stadium-initiativet re:activate.
  • Stadium har intensifierat samarbetet med Better Cotton Initiative, bland annat kring projektet Female Cotton Farmers, där ca 1500 kvinnliga bomullsodlare i Indien utbildats i syfte att förbättra de ekonomiska, miljö-och hälsomässiga förutsättningarna i regionen.

Dela på sociala medier



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145