Så slipper företaget cyberattacker

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Brandväggar och andra punktinsatser stoppar inte de angrepp av skadlig kod som blivit allt vanligare. Nu är det dags att ta ett helhetsgrepp och bygga datasäkerhet i flera lager. Tidningen Dagens handel skrev redan i början av året om risken för cyberatttacker - och hur man kan förebygga.

Problemen har accellererat sedan denna text publicerades i februari i år, men nu är det ännu mer aktuellt att söka säkra lösningar.

– Antalet angrepp av skadlig kod ökade med 900 procent mellan slutet av 2015 och slutet av 2016, säger Åsa Edner, Sverigechef på Checkpoint.
Hoten har blivit allt mer komplexa. Mobiliteten har gjort många företag vidöppna för attacker. Enligt en stor undersökning som Checkpoint gjort tillåter 66 procent av företagen access från mobila enheter som surfplattor och mobiler till företagets nätverk.
Detta är praktiskt, men Åsa Edner kallar det en ”motorväg in i företagens nätverk” och säger att det bara är 20 procent av de tillfrågade företagen som har en säker lösning för mobila enheter. Många förlitar sig på föreställningen att Apple inte går att hacka och att allt ligger säkert i molnet.
Hon framhåller också att det är alltför många små företag som saknar både it-ansvarig och säkerhetsansvarig.
I dag går duger det inte att bara se datasäkerheten som en teknisk fråga och att det räcker med att uppdatera brandväggen regelbundet. En brandvägg skyddar bara datorn mot kända hot, men skadlig kod utvecklas i en rasande takt och det är inte bara datorer som hackas, säger hon.
En vanlig incident är att det kommer in en ransomware, en typ av skadlig programvara som krypterar alla filer och kräver lösensumma för att ta bort krypteringen.
En annan fara är att hackare tar sig in och lägger beslag på företags sparade data och använder den för  onda syften.
Det digitala samhället har visat både sina ljusa och sina mörka sidor och nu är det dags att ta tag i problemen.

GDPR en chans
–  2017 är året då företagen måste få full koll på all data, eftersom EU inför sin nya dataskyddsförordning, GDPR, i maj nästa år, så nu måste alla förbereda sig och noga analysera hur de samlar, skyddar, delar och lagrar data, säger Åsa Edner.
Hon förklarar att det många gånger är storföretagen som är värst utsatta, eftersom de har en gammal infrastruktur som är dyr och svår att ändra på. Mindre företag är ofta mer snabbrörliga.
Hennes råd är att bygga säkerheten i många lager, som en lök.
Se GDPR som en chans att göra en ordentlig genomlysning av säkerhetsarbetet och gör en gång för alla upp med den ”good enough-anda” som tillåtit företagen att bygga sin it-struktur som ett lapptäcke av gratislösningar, manar hon.
En holistisk syn på säkerhet innebär att man ser över luckorna in till viktig data. Står de öppna? Har de säkra eller trasiga lås?
Man ser också över utbildning och beteende i organisationen.
Åsa Edner är mycket tydlig med att ökad säkerhet inte handlar om att förbjuda och täppa till möjligheterna att arbeta mobilt. Informationen ska skyddas så att medarbetarna kan agera fritt och bli effektiva oavsett vilken enhet man använder.
En viktig aspekt är också att säkerhetslösningarna ska upptäcka både kända och okända hot i realtid.
– Alla måste har full insikt om att man kan drabbas när som helst, och att säkerhetslandskapet förändras dag för dag, säger hon.
Dessutom stadgar den nya dataskyddsförordningen att incidenter måste anmälas till Datainspektionen inom 72 timmar.
I dag är det många företag som inte upptäcker intrång förrän det gått betydligt längre tid än så.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188