Kosmetikkedja skyddar med DNA

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Tryggare arbetsmiljö och minskat häleri är målet.

ButiksDNA är ett rån- inbrotts- och stöldförebyggande koncept anpassat för detaljhandeln. Konceptet består av två delar, Rån- och inbrottsspray med DNA samt Varumärkning med DNA.

Säkerhetsföretaget Vindico som installerar butiksDNA hos kosmetikkedjan Kicks skriver i ett pressmeddelande att rån- och inbrottsspray med DNA förebygger rån och inbrott exempelvis när det gäller tobak och exklusiva varor.)

DNA-tekniken kan installeras i tobakslager, entréer, skyltfönster, förbutiker, över utvalda varuställ och liknande. Gärningspersoner och eventuellt stöldgods duschas med en unik DNA-kod i samband med gärningen.

Monica Hallin, vd på Vindico Group AB berättar varumärkning med DNA fungerar som ett helt ett åtgärdspaket som kan motverka och förebygga organiserade stölder, så kallad ”hylltömning” . Hon framhåller att detta försvårar för hälare att sälja stöldgods från butiker vidare via andra försäljningskanaler.

Kicks har valt att inledningsvis påbörja installation av ButiksDNA i fem av sina butiker i Stockholmsområdet.

– ButiksDNA är ett utmärkt komplement till det säkerhetsarbete vi bedriver i våra butiker. Syftet med den nya tekniken är främst att skapa en trygg arbetsmiljö för vår personal genom att förebygga rån och inbrott samt försvåra för vidareförsäljning då våra produkter har stor efterfrågan och ett högt andrahandsvärde på hälerimarknaden” säger Ibrahim Akkawi, Security Liable Nordic på Kosmetikkedjan Kicks i pressmeddelandet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Smarta saker på NK i höst

Disney kommer till Täby

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155