När konsumenten ändrar matvanor

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.



panelen består av Anders Svensson, vd, Ica Sverige, Catrin Folkesson, online director, Coop,Jonas Arnberg, vd, HUI Research, Magnus Kempe, director retail, Kairos Future
och diskussionen modererades av Jennifer Rock-Baley, partner, EY

Diskussionen tar sin avstamp i EY:s och Kairos Futures rapport ”Future of Nordic Retail” som handlar om de nu starkaste drivkrafterna inom samhälle, handel, konsument- och köpbeteende, och förutspår vilka effekter vi kommer se av dem framöver. Rapporten bygger på intervjuer med nordens främsta dagligvaruaktörer.

Magnus Kempe från Kairos Futiure inleder med att säga att vi lever i en osäker tid:

- Saker vi tagit för givna är inte självklara längre. Detta påverkar handeln. Min känsla är att retail befinner sig där mediebranschen fanns för 8 -10 sedan. Man testar mycket nytt. Svårigheten är att få in kunder i butik– kunden har fått mer makt.Tjänstefireringen tar marknadsandelar från dagligvaruhandel.

Han framhåller att det är två saker som han lärt sig av rapportarbetet: det gäller att förändra kulturen innan man byter strategi och ett påpekande från Keskos vd i Finland - att om 7-10 år är e-handel lågprisalternativet inom dagligvaruhandel.

  • Jonas Arnberg, HUI menar att det är svårt att se framåt:
    -Vi försöker analysera det som hänt tidigare och dra ut riktlinjer – men jag tror mer på att hela tiden testa sig fram.

  • Anders Svensson ICA: Vi öppnar fortfarande butiker men butikytorna minskar. 

  • – Ärligt talat, de senaste 30 åren har inte hänt mycket – det är först nu det händer och vi måste ha kulturen med när vi ändrar strategi. Det är tydligt för mig vad som kommer att hända -restaurang kommer att ta från traditionell handel, svårt veta hur snabbt,  lågpris och digitalhandel kommer att växa , måltidslösningar växer.

    Han menar att utvecklingen beror på demografiska förändringar, att många får det bättre men många också har det sämre - vi kommer aldrig vara så lika som i dag. Han menar också att digitaliseringen sker snabbt.

  • – Det är faktorer vi inte rår på eller rår över men som vi måste anpassa oss till.

Coop stänger butiker.

-Vi arbetar med våra tre format och online. Rätt för kund vid rätt tillfälle. När e-handlen växer kommer butiken få ny roll – mer inspiration, recepttjänst. Vi har blivit mer individuella, säger Catrin Folkesson.

 –Vi måste tänka vidare, Fedora är en ny konkurrent. Hur möta det? Vi ska vara alternativet – kanske laga mat med barnen – en app från Coop där receptet finns -urbit skickar hem ingredienserna i en matkasse som kommer hem till mig, säger Catrin Folkesson.

  • Magnus Kempe som skrivit rapporten menar  – e-handeln går in i sin fjärde fas. – Hittills har vi fokuserat på tillväxt, men nu kommer e-handeln stå för hela tillväxten i detaljghandeln och bli strategiskt viktig. I USA börjar man reducera antalet butiker – viktigt att omstrukturera sin egen marknad. Det är ettn ytt strategiskt landskap, säger han.

Andres Svensson säger att en stor del av ICAs tillväxt kommer att vara inom e-handeln. 7-8 procent andel av försäljningen inte orealistiskt inom några år, och talar om att ICA strävar efter ett sömlöst uppträdande i båda kanalerna – det är inte antingen eller.

–E-handel av mat är i dagsläget svårt att tjäna pengar på. Fokusera på tre saker för att nå lönsamhet: snittköp, ta betalt för tjänsten, effektiv lösning på plats. Minst två av tre faktorer måste vara på plats om man ska lyckas, säger Andres Svensson.

Jonas Arnberg inflikar att om 10-20 år kommer vi undra vad vi höll på med i dag... att lägga så mycket tid och kraft på att åka till köpcentrum och bunkra mat.Konsumenter kommer att ändra beteende snabbt.

– Och när mathandeln har 10 procent kommer det få konsekvenser för den övriga hndeln eftersom inte lika många kommer att åka till köpcentrum för att handla mat.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143