Utan hållbarhetstänk sackar varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Cirkulär ekonomi växer. Inom både mode, och IT har tankarna slagit rot. Men svenskarna gillar inte skavanker...

Paneldebatten handlar om att det blir svårt för varumärken att överleva utan ett tydligt kommunicerat hållbarhetstänk.Deltagarna var Erik Hedén, SB Insight
Erik Pettersson, Inregro, och Fredrika Klaren, KappAhl

De diskuterade omställningen till en mer cirkulär ekonomi, där alla resurser tillvaratas och sopberget minimeras.

Seminariet baseras på den första stora kartläggningen av cirkulär ekonomi i Norden – rapporten The Nordic Market for Circular Economy av SB Insight.

Erik Hedén, på SB Insight presenterade rapporten. Har menar att det är lite tveksamt om svenskar vill byta grejer med varann?

- Det är en utmaning för handeln om kunderna börjar låna och byta saker i stället för att köpa. Svenskarna ligger väl framme, framför de övriga nordiska länderna, säger han.Har förklarar att ju längre bak i värdekedjan desto svårare är det att göra hållbarhetsfrågan begriplig. Därför diskuteras cirkulär ekonomi  ofta med fokus på de sista delarna åter vinning och återanvändning, trots att  de stora frågorna är hur sakerna är  producerade, säger Erik Hedén.

Fredrika Klaren på Kappahl menar att företaget fokuserar mycket mer på design.

Kappahl, modebranschen är inte så transparent:

  • –Vi börjar redan på ritbordet för att återkomma cikularitet. Vi måste medvetandegöra konsument för att kunna bidra till cirkulärt mode. Den mystiska dimman kring modebranschen håller på att skingras, säger Fredrika Klarén på Kappahl.

    Hon menar att mode går att kombinera med hållbarhet.

Kappahl gör kundundersökningar för att ta reda på vad kunderna behöver. Det är dags att ta fram lösningar och tjänster som textilinsamlingar och skötselråd. Kappahl har tillsammans med Lindex och H&M startat projektet One bag habit. Syftet är att ställa om till mer hållbart påsanvändning och medvetandegöra kunden.

Hon berättar att butikspersonalen lobbar för detta. De har fått positiva kundreaktioner, mer än hälften väljer att inte ta en påse.

– På Kappahls nya barnklädeskedja Newbie har vi hängivna kunder. De ställer krav på information, men vi riktar sig också till de som inte är hängivna, så vår butikspersonal kan verkligen hållbarhetsfrågorna, säger hon.

Inrego koncentrerade på återanvändning av it-prylar via e-handel. Företaget köper in begagnade datorer och andra teknikprylar och fixar till dem. Företag och organisationer köper mer hållbara datorer,och dem kan man cirkulera.

–Skilj återvinning och återanvändning. Miljömässigt en vanlig dator innehåller 40 olika grundämnen, skrota i förtid är inte vettigt.

Varför byta ut en dator efter tre år. Avskrivna datorer har 0 värde. Många skrotas för tidigt. 93 procent av allt vi får in kan återanvändas.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164