Positivt för Avenyn

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Göteborgarna gillar sin paradgata. En ny undersökning visar att utbudet av restauranger, kultur, nöjen och shopping har förbättrats avsevärt.



– Det har hänt mycket positivt på Avenyn de senaste åren. Fastighetsägare, som Wallenstam, Skandiafastigheter och Pandox har gjort stora investeringar i ombyggnationer och renoveringar. Dessutom har många spännande verksamheter flyttat till området, som Holmens Herr, Nespresso Boutique och Hotel & Ristorante Bellora, säger Jessika Wassberg, vd på Avenyföreningen.
Avenyn är ett varumärke i sig. I stort sett alla göteborgare känner till Avenyn och besöker området regelbundet. Nästan 90 procent av svenskarna utanför Stor-Göteborg känner till och har även besökt Avenyn och/eller Götaplatsen de senaste två åren.

Vill ha mer för cyklar
Den aktuella webbundersökningen har gjorts av företaget Kairos Future under våren med drygt 2 000 deltagare. Gatan får också gott betyg för ”rent och fräscht” men cykelparkeringar och parkeringsplatser borde vara bättre.
– Undersökningen ger oss ett bra underlag på hur Avenyn kan bli ännu mer attraktiv. I vissa fall syns det tydligt att vi är på rätt väg, i andra fall behöver vi bli bättre. Vi behöver också bli bättre på att kommunicera det vi redan har. Tillsammans med Göteborgs Stad och fastighetsägarna ska vi fortsätta denna positiva trend i uppfattningen av Avenyn – Sveriges mest kända gata, säger Jessika Wassberg.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143