23948sdkhjf

Kunden handlar online men shoppar i butik

| Av Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo manar i detta debattinlägg handlare att bygga sin strategi kring det faktum att kunderna beter sig olika på nätet och i butiken.



Att sälja mer handlar om att få kunden att vilja köpa mer. Visst låter det enkelt! I 4 fall av 5 är butiken dessutom bäst när kunden vill shoppa. För en optimal shoppingupplevelse måste det vara enkelt för kunden att förstå, hitta, välja och köpa.

Har du tänkt på att det finns en tydlig skillnad på när kunderna vill handla och när de vill shoppa? När det är dags att handla har kunden ofta en tydlig bild av vad som ska köpas. Det ska gå snabbt, enkelt och smidigt. När samma kund är på shoppinghumör så är sinnet öppet. Kunden är nyfiken, mer mottaglig för intryck och vill uppleva utbudet. Den shoppande kunden vill ha mycket mer inspiration. Något som butikerna är bra på.

Kundens shoppingupplevelse går att dela upp i flera steg; förstå, hitta, välja och köpa. Förstå  handlar om att få en tydlig bild av sortimentet och erbjudandet. Hur brett eller djupt sortimentet är. Hur mycket det finns att välja mellan. En butik ger ofta en snabbare överblick över sortimentet än en hemsida. I butik är det också enklare för kunden att förstå vad företaget vill förmedla om sig själva. Förståelsen är ofta knuten till en upplevelse. Att se, känna, höra, ja till och med lukta. Där når butiken fram till kunden på ett annat sätt än det digitala.

Hittar inte kunden det den söker, tappar du kunden direkt. Att det är enkelt att hitta blir avgörande. Här kan e-handeln ha en fördel, speciellt för den handlande kunden. Sökfältet finns tillgängligt och kunden behöver inte ta kontakt med en säljare. Men den shoppande kunden vill ofta hitta saker att köpa genom inspiration. Samexponering, kombinationer, bilder men även genom faktiska möten med personal. Där är butikerna fortfarande bättre.

Generiska produkter är enkla att välja mellan. En bok är en bok. Men många andra produkter vill kunden gärna kunna se, jämföra färg, kvalitet, passform etc. I butik kan du ofta göra det direkt, utan att behöva vänta på ett paket som ska levereras.

Det är enkelt att köpa online! Ett vanligt argument för e-handeln. Men vi på Kollo har funderat. Är det verkligen så enkelt? Att klicka på kundkorgen, att välja betala, att logga in eller att börja knappa in dina uppgifter. Namn, adress, telefonnummer, e-post, kortuppgifter, välja leveranssätt och så vidare innan du faktiskt köpt din vara. I jämförelse med att gå till kassan, plocka fram kortet, slå koden och få kvittot. Även i steget köpa menar vi att butikerna är enklast.

Olika kanaler har olika styrkor. Så använd kanalerna till det som de är bäst på. Butik för shopping, online för handel. En tydlig grundtanke att utgå från i kanalstrategin. Så att du möter din kund och dess behov på rätt sätt, i rätt kanal och med rätt timing.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Nyhetsbrev

Dubbelöppning för Arken Zoo

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109