Kunden handlar online men shoppar i butik

| Av Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo manar i detta debattinlägg handlare att bygga sin strategi kring det faktum att kunderna beter sig olika på nätet och i butiken.



Att sälja mer handlar om att få kunden att vilja köpa mer. Visst låter det enkelt! I 4 fall av 5 är butiken dessutom bäst när kunden vill shoppa. För en optimal shoppingupplevelse måste det vara enkelt för kunden att förstå, hitta, välja och köpa.

Har du tänkt på att det finns en tydlig skillnad på när kunderna vill handla och när de vill shoppa? När det är dags att handla har kunden ofta en tydlig bild av vad som ska köpas. Det ska gå snabbt, enkelt och smidigt. När samma kund är på shoppinghumör så är sinnet öppet. Kunden är nyfiken, mer mottaglig för intryck och vill uppleva utbudet. Den shoppande kunden vill ha mycket mer inspiration. Något som butikerna är bra på.

Kundens shoppingupplevelse går att dela upp i flera steg; förstå, hitta, välja och köpa. Förstå  handlar om att få en tydlig bild av sortimentet och erbjudandet. Hur brett eller djupt sortimentet är. Hur mycket det finns att välja mellan. En butik ger ofta en snabbare överblick över sortimentet än en hemsida. I butik är det också enklare för kunden att förstå vad företaget vill förmedla om sig själva. Förståelsen är ofta knuten till en upplevelse. Att se, känna, höra, ja till och med lukta. Där når butiken fram till kunden på ett annat sätt än det digitala.

Hittar inte kunden det den söker, tappar du kunden direkt. Att det är enkelt att hitta blir avgörande. Här kan e-handeln ha en fördel, speciellt för den handlande kunden. Sökfältet finns tillgängligt och kunden behöver inte ta kontakt med en säljare. Men den shoppande kunden vill ofta hitta saker att köpa genom inspiration. Samexponering, kombinationer, bilder men även genom faktiska möten med personal. Där är butikerna fortfarande bättre.

Generiska produkter är enkla att välja mellan. En bok är en bok. Men många andra produkter vill kunden gärna kunna se, jämföra färg, kvalitet, passform etc. I butik kan du ofta göra det direkt, utan att behöva vänta på ett paket som ska levereras.

Det är enkelt att köpa online! Ett vanligt argument för e-handeln. Men vi på Kollo har funderat. Är det verkligen så enkelt? Att klicka på kundkorgen, att välja betala, att logga in eller att börja knappa in dina uppgifter. Namn, adress, telefonnummer, e-post, kortuppgifter, välja leveranssätt och så vidare innan du faktiskt köpt din vara. I jämförelse med att gå till kassan, plocka fram kortet, slå koden och få kvittot. Även i steget köpa menar vi att butikerna är enklast.

Olika kanaler har olika styrkor. Så använd kanalerna till det som de är bäst på. Butik för shopping, online för handel. En tydlig grundtanke att utgå från i kanalstrategin. Så att du möter din kund och dess behov på rätt sätt, i rätt kanal och med rätt timing.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.145