Kunden handlar online men shoppar i butik

| Av Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo manar i detta debattinlägg handlare att bygga sin strategi kring det faktum att kunderna beter sig olika på nätet och i butiken.



Att sälja mer handlar om att få kunden att vilja köpa mer. Visst låter det enkelt! I 4 fall av 5 är butiken dessutom bäst när kunden vill shoppa. För en optimal shoppingupplevelse måste det vara enkelt för kunden att förstå, hitta, välja och köpa.

Har du tänkt på att det finns en tydlig skillnad på när kunderna vill handla och när de vill shoppa? När det är dags att handla har kunden ofta en tydlig bild av vad som ska köpas. Det ska gå snabbt, enkelt och smidigt. När samma kund är på shoppinghumör så är sinnet öppet. Kunden är nyfiken, mer mottaglig för intryck och vill uppleva utbudet. Den shoppande kunden vill ha mycket mer inspiration. Något som butikerna är bra på.

Kundens shoppingupplevelse går att dela upp i flera steg; förstå, hitta, välja och köpa. Förstå  handlar om att få en tydlig bild av sortimentet och erbjudandet. Hur brett eller djupt sortimentet är. Hur mycket det finns att välja mellan. En butik ger ofta en snabbare överblick över sortimentet än en hemsida. I butik är det också enklare för kunden att förstå vad företaget vill förmedla om sig själva. Förståelsen är ofta knuten till en upplevelse. Att se, känna, höra, ja till och med lukta. Där når butiken fram till kunden på ett annat sätt än det digitala.

Hittar inte kunden det den söker, tappar du kunden direkt. Att det är enkelt att hitta blir avgörande. Här kan e-handeln ha en fördel, speciellt för den handlande kunden. Sökfältet finns tillgängligt och kunden behöver inte ta kontakt med en säljare. Men den shoppande kunden vill ofta hitta saker att köpa genom inspiration. Samexponering, kombinationer, bilder men även genom faktiska möten med personal. Där är butikerna fortfarande bättre.

Generiska produkter är enkla att välja mellan. En bok är en bok. Men många andra produkter vill kunden gärna kunna se, jämföra färg, kvalitet, passform etc. I butik kan du ofta göra det direkt, utan att behöva vänta på ett paket som ska levereras.

Det är enkelt att köpa online! Ett vanligt argument för e-handeln. Men vi på Kollo har funderat. Är det verkligen så enkelt? Att klicka på kundkorgen, att välja betala, att logga in eller att börja knappa in dina uppgifter. Namn, adress, telefonnummer, e-post, kortuppgifter, välja leveranssätt och så vidare innan du faktiskt köpt din vara. I jämförelse med att gå till kassan, plocka fram kortet, slå koden och få kvittot. Även i steget köpa menar vi att butikerna är enklast.

Olika kanaler har olika styrkor. Så använd kanalerna till det som de är bäst på. Butik för shopping, online för handel. En tydlig grundtanke att utgå från i kanalstrategin. Så att du möter din kund och dess behov på rätt sätt, i rätt kanal och med rätt timing.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Intersport pudlar om kampanj

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.258