Så blir Mio störst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan Mio publicerade i veckan sina senaste tillväxtsiffror. Dagenshandel.se har talat med vd Björn Lindblad som förklarar Mios strategi.

–Den tillväxtstrategi vi lade 2013 bygger på en genomarbetad analys av både interna data och extern data kring köpkraft, köpmönster, demografiska data och liknande. Vi tog dels reda på allt om våra butiker – hur de ligger, hur butiksytan är disponerad, vad som säljs, vilka produkter vi tjänar pengar på och hur kundunderlaget ser ut.

Han berättar att man inom företaget ansåg att målet sattes högt, på fem år skulle omsättningen öka från två till tre miljarder.

Redan 2015 var detta delmål nått.

– Åtgärderna bet bra, säger han och ger en förklaring till vad detta berodde på:

– Grunden framgången är en passion för våra produkter och kunder. Vi har en bredd och djup i sortimentet som ingen kan konkurrera med idag, säger han.

Han förklarar att analysen gav viktiga kunskaper. Man slutade tro och tog beslut på data. Utifrån kunskapen byggdes sedan marknadsprogram och kampanjplan.

– Kunderna är rationella och det viktigaste är att erbjuda kunderna rätt vara till rätt pris, säger han.

Sedan lanserades kategoriplaner med tydligt fokus på områden med störst tillväxtpotential.

–Det är verkligen en utmaning att prioritera när man ser potential över allt, men det gäller att få det att hända i butik och inte bara på en powerpoint.För ”Det som inte har hänt i butik har faktiskt inte hänt”, säger han, och betonar att analyserna gav mätbara mål att sträva mot och de gav också tydliga fingervisningar om hur man skulle gå tillväga.

– Genom datan vågade vi ifrågasätta gamla sanningar att det inte gick att sälja möbler i t ex december, augusti eller april

– Vi ökade nyheterna i butik, vilket gjorde att vi kunde öka kampanjtempot. Tillväxten har också gjort det möjligt att öka vår närvaro kommunikativt under de här åren, säger han.

Under den senaste 12-månadersperioden har Mios omsättning vuxit med ytterligare en miljard kronor – under 2017 kan omsättningen närma sig 6 miljarder.

Det nya mål som är satt är att Mio redan 2022 kommer att bli störst i Sverige på möbelförsäljning.

– Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor, säger Björn Lindblad.

Han tillägger att de tre största möbelföretagen i dag tillsammans har 50-70% av marknaden i flera stora möbelkategorier t ex soffor och sängar.

Han framhåller att möbelbranschen i dag är fragmenterad – så som elektronik- och sportbranschen var för 10 år sedan och som dagligvarubranschen var ännu längre tillbaka. I dag säljs möbler för omkring 25 miljarder kronor per år och heminredning totalt för 45 miljarder– att ta en merpart av den kakan är en hög ambition, men han räknar med att branschen kommer att konsolideras:

– Det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med vårt tillväxtfokus kommer vi att nå målet att bli störst inom de kategorier vi fokuserar på.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.001