Så blir Mio störst

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan Mio publicerade i veckan sina senaste tillväxtsiffror. Dagenshandel.se har talat med vd Björn Lindblad som förklarar Mios strategi.

–Den tillväxtstrategi vi lade 2013 bygger på en genomarbetad analys av både interna data och extern data kring köpkraft, köpmönster, demografiska data och liknande. Vi tog dels reda på allt om våra butiker – hur de ligger, hur butiksytan är disponerad, vad som säljs, vilka produkter vi tjänar pengar på och hur kundunderlaget ser ut.

Han berättar att man inom företaget ansåg att målet sattes högt, på fem år skulle omsättningen öka från två till tre miljarder.

Redan 2015 var detta delmål nått.

– Åtgärderna bet bra, säger han och ger en förklaring till vad detta berodde på:

– Grunden framgången är en passion för våra produkter och kunder. Vi har en bredd och djup i sortimentet som ingen kan konkurrera med idag, säger han.

Han förklarar att analysen gav viktiga kunskaper. Man slutade tro och tog beslut på data. Utifrån kunskapen byggdes sedan marknadsprogram och kampanjplan.

– Kunderna är rationella och det viktigaste är att erbjuda kunderna rätt vara till rätt pris, säger han.

Sedan lanserades kategoriplaner med tydligt fokus på områden med störst tillväxtpotential.

–Det är verkligen en utmaning att prioritera när man ser potential över allt, men det gäller att få det att hända i butik och inte bara på en powerpoint.För ”Det som inte har hänt i butik har faktiskt inte hänt”, säger han, och betonar att analyserna gav mätbara mål att sträva mot och de gav också tydliga fingervisningar om hur man skulle gå tillväga.

– Genom datan vågade vi ifrågasätta gamla sanningar att det inte gick att sälja möbler i t ex december, augusti eller april

– Vi ökade nyheterna i butik, vilket gjorde att vi kunde öka kampanjtempot. Tillväxten har också gjort det möjligt att öka vår närvaro kommunikativt under de här åren, säger han.

Under den senaste 12-månadersperioden har Mios omsättning vuxit med ytterligare en miljard kronor – under 2017 kan omsättningen närma sig 6 miljarder.

Det nya mål som är satt är att Mio redan 2022 kommer att bli störst i Sverige på möbelförsäljning.

– Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor, säger Björn Lindblad.

Han tillägger att de tre största möbelföretagen i dag tillsammans har 50-70% av marknaden i flera stora möbelkategorier t ex soffor och sängar.

Han framhåller att möbelbranschen i dag är fragmenterad – så som elektronik- och sportbranschen var för 10 år sedan och som dagligvarubranschen var ännu längre tillbaka. I dag säljs möbler för omkring 25 miljarder kronor per år och heminredning totalt för 45 miljarder– att ta en merpart av den kakan är en hög ambition, men han räknar med att branschen kommer att konsolideras:

– Det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med vårt tillväxtfokus kommer vi att nå målet att bli störst inom de kategorier vi fokuserar på.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.199