23948sdkhjf

Hittar guld i sociala medier

Vad gör folk hela dagarna? Och vilka intressen och behov har de? Ett verktyg som analyserar bildflöden i sociala medier ska ge svaren som marknadsförare behöver.

Det är molntjänstföretaget Salesforce som nu lanserar tjänsten Einstein Vision. Det handlar om bildigenkänning i sociala medier som ska göra kundkontakten bättre. Tjänsten lägger till bildigenkänning med AI direkt i Marketing Cloud-plattformen, så att marknadsförare kan komma närmare sina kunder i sociala kanaler.

 Tjänsten går ut på att extrahera kunskap ur den enorma bildkälla som sociala medier utgör. Salesforce hänvisar till det faktum att  2,5 biljoner bilder delades eller sparades på nätet under 2016, enligt siffror från Deloitte. Nära 2 miljarder foton delas varje dag och engagemanget är oftast högre för bilder än ren text. Siffror visar att bildinlägg på Twitter får 18 porcent fler klick än inlägg utan bilder.

Bilder som delas är ofta från semestern, fester, familjehögtider, konserter och andra sociala sammanhang.

"Dessa bilder representerar konsumentbeteenden, preferenser, önskemål och behov som marknadsförare riskerar att missa om de inte kan förstå bildernas innehåll och agera därefter. Om en person exempelvis gör ett inlägg om sin nya favoritprodukt, men bara postar en bild av produkten och ingen text som inkluderar produktnamnet, så når inlägget i många fall inte varumärket själv. Detta gör att företag riskerar att missa många viktiga möjligheter att förbättra sina kundkontakter, kundens engagemang med varumärket, adressera eventuella kundtjänstärenden och identifiera nya influencers och fans", skriver Salesforce i ett pressmeddelande.

Istället för att manuellt leta efter och titta igenom tusentals bilder eller analysera tillhörande text för att få insikt och kunskap om relevanta inlägg, kan marknadsförare nu hitta bilder som är relevanta för varumärket genom att använda sig av fyra typer av automatiserade bildbibliotek. Dessa omfattar 2 miljoner varumärkeslogotyper, 60 sammanhang, 200 maträtter och 1 000 objekt. Genom att förstå de bilder som konsumenter postar, kan marknadsförare och säljare nå kunder som inte specifikt har nämnt en produkt, ett varumärke eller en tjänst vid namn.

 Einstein Vision för Social Studio är i dagsläget kompatibelt med Twitter, för att företag ska få bättre kännedom om hur varumärket upplevs och beskrivs av användare. 

– Einstein Vision är det första exemplet på hur Salesforce använder sig av den senaste forskningen för att göra AI mer tillgängligt och användbart för kunder. De nya möjligheter som bildigenkänning medför är början på en ny era av kundrelationer, som gör det möjligt för företag att få ökad kunskap och förståelse för sina kunder och förutse skeenden som kan bidra till bättre affärsbeslut, säger Robert Begg, VP Product marketing, Social and advertising products, Salesforce.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047