Global betaljätte bildas

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det amerikanska betalkortsföretaget Vantiv köper Storbritanniens största betalplattform Worldpay.

Köpesumman uppges vara 8 miljarder pund, eller 10,4 miljarder dollar.

Det sammanslagna företaget värderas till 22,2 miljarder pund eller 28,8 miljarder dollar. Vid årskiftet 2016/2017 processade de båda aktörerna tillsammans betalningar värda 1,5 biljoner dollar, i 146 länder och i 126 olika valutor, skriver brittiska och amerikanska medier.

Enligt en kommentar från Woldpays CEO, Philip Jansen är drivkraften bakom affären den globala e-handelstillväxten och konsumenternas stigande krav på att kunna använda de betalalternativ som de är vana vid.

Kombinationen av storskalighet, innovation, teknologi och global närvaro, gör att vi kan erbjuda både små och stora, globala och lokala företag många olika betallösningar.

På svensk botten kommenteras affären i Veckans Affärer under rubriken ”Nu föds en gigantisk Klarna-konkurrent”.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Joakim Hansson blir vd

Nyhetsbrev

Blomsterlandet öppnar nytt

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Intersport pudlar om kampanj

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138