Facebook-bilden kan bli marknadsföringsredskap
.
CRM-företaget Salesforce har utvecklat en plattform kallad Einstein Vision för Social Studio, som hjälper företag att sortera och hitta meningsfulla detaljer i stora flöden av privatpersoners bilder i sociala medier. Dagenshandel.se har intervjuat Jacques Soelberg, nordenansvarig för Salesforce Marketing Cloud, som förklarar hur det fungerar:
Jacques Soelberg förklarar att Einstein Vision är ett bildigenkänningssystem. Med hjälp av det kan företag se vad som trendar på marknaden – det kan vara maträtter, aktiviteter, klädesplagg eller en viss stil. Systemet hittar exempelvis hur många som har tagit bilder på sallad, grillade hamburgare eller andra rätter. Den kunskapen är viktig för dagligvarukedjor, men också för snabbmatskedjor och caféer.
Privatbilder från exempelvis en fest kan taggas med uppgifter på kläder som festdeltagarna bär så att den som ser någon medsen snygg skjorta faktiskt kan klicka på bilden och se var skjortan finns att köpa.
Det går även att se vilka intressen enskilda personer har och använda detta i riktad marknadsföring. En person som lägger ut bilder från olika sportaktiviteter som skidåkning, löpning eller segling, kan få ta emot reklam för exempelvis löparskor eller funktionskläder för segling eller skidåkning. Den som läggger ut trädgårdsbilder kan få reklam för redskap eller fröer.
– Vill vi det? Frågar han retoriskt och svarar själv att ja, om marknadsföringen är relevant och specifik är det uppskattat av konsumenterna.
Effortless service, kallar han fenomenet och ger fler exempel:
– En bilägare lägger ut en bild från sin bilsemester. Bilfabrikanten har köpt en tjänst som scannar bilder och hittar alla bilder på märkets olika modeller. Bilägaren kan då få ett erbjudande om specialservice eftersom just den årsmodellen har en svaghet, kanske stötdämpare med kortare livslängd än väntat.
Bilägaren kan också beskriva ett specifikt problem – som ett bilbälte som hakar upp sig – och få svar från bilfabrikanten direkt.
Bilder på sociala medier är enligt den nya EU-lagstiftning som kommer att vara på plats våren 2018 att betrakta som personuppgifter, eftersom de direkt kan härledas till en bestämd person. Den nya lagen reglerar hur personuppgifter får användas.
Inom Salesforce arbetar man intensivt med att anpassa sina system efter GDPR-lagstifningens krav.
Hur detta går till återkommer Dagens Handel till i kommande artiklar.