23948sdkhjf

Butikerna ett hot mot e-handeln?

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo ställer invant tänk på huvudet i detta debattinlägg.



E-handeln ställer krav på butiken, men har ni tänkt på att det också fungerar tvärtom? Gång på gång läser man om hur digitaliseringen och e-handeln ställer nya krav på de fysiska butikerna. Att e-handeln hotar den fysiska handeln, dess lönsamhet och överlevnad. Men hur påverkar de fysiska butikerna e-handeln? Här är något intressant att fundera på. Det tycker vi på Kollo i alla fall. Är det så att butikerna hotar e-handeln?

När det gäller att skapa känslomässigt engagemang menar vi att butikerna fungerar bäst. Dessutom är de en viktig, kanske den viktigaste, varumärkeskommunikatören.

Kunden väljer den kanal som passar dem bäst där och då. Oavsett i vilken kanal kunden handlar så skapar upplevelsen där en förväntning på kommande köp. Och kommer även göra det i övriga kanaler. De vanligaste argumenten till varför kunden väljer en fysisk butik är att man vill klämma, känna och prova. Många kunder vill ha ”instant gratification”, att få sin vara direkt. Många kunder tycker att det är roligare att shoppa i butik och dessutom är andelen spontanköp högre i fysiska butiker.

Vad är det som de fysiska butikerna gör bättre än de digitala? Vår erfarenhet är att butikerna framförallt är bättre på shoppingupplevelsen. I butik kan man arbeta i flera dimensioner. Få kunden att interagera med både produkter och varumärket. På flera nivåer och på flera sätt. Genom detta skapar butiken en starkare emotionell koppling än vad som går att göra online. Allt du gör i din butik säger något om dig. Även det du väljer att inte göra, säger något. Butiken blir en kommunikatör för ditt varumärke.  

Det finns ingen annan kanal där det går att kombinera så många olika sinnen. Som skapar så många olika kopplingar, både med produkt men även genom mänskliga möten som i de fysiska butikerna. Är det inte så att e-handeln upplevs platt i jämförelse med en multidimensionell butik?  I alla fall när det är dags att bygga varumärke. Den som vill bygga ett starkt varumärke, med flera emotionella kopplingar mellan företag och kund, borde kanske se butiken som sin viktigaste kanal?

Så de fysiska butikerna kan ses som ett hot för de som vill bygga starka varumärken men endast jobbar online. Om man tvunget vill resonera om att olika kanaler hotar varandra. Vi, precis som du, tycker säkert det är bättre att fokuserar på att använda respektive kanal på bästa sätt. Men när det är enklare att bygga varumärke i fysisk butik, hur kan du föra över det till e-handeln? Hur går det att applicera butikens styrka på de digitala kanalerna? Så att dina kunder kan skapa ett känslomässigt engagemang till dig även online.

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062