Butikerna ett hot mot e-handeln?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo ställer invant tänk på huvudet i detta debattinlägg.



E-handeln ställer krav på butiken, men har ni tänkt på att det också fungerar tvärtom? Gång på gång läser man om hur digitaliseringen och e-handeln ställer nya krav på de fysiska butikerna. Att e-handeln hotar den fysiska handeln, dess lönsamhet och överlevnad. Men hur påverkar de fysiska butikerna e-handeln? Här är något intressant att fundera på. Det tycker vi på Kollo i alla fall. Är det så att butikerna hotar e-handeln?

När det gäller att skapa känslomässigt engagemang menar vi att butikerna fungerar bäst. Dessutom är de en viktig, kanske den viktigaste, varumärkeskommunikatören.

Kunden väljer den kanal som passar dem bäst där och då. Oavsett i vilken kanal kunden handlar så skapar upplevelsen där en förväntning på kommande köp. Och kommer även göra det i övriga kanaler. De vanligaste argumenten till varför kunden väljer en fysisk butik är att man vill klämma, känna och prova. Många kunder vill ha ”instant gratification”, att få sin vara direkt. Många kunder tycker att det är roligare att shoppa i butik och dessutom är andelen spontanköp högre i fysiska butiker.

Vad är det som de fysiska butikerna gör bättre än de digitala? Vår erfarenhet är att butikerna framförallt är bättre på shoppingupplevelsen. I butik kan man arbeta i flera dimensioner. Få kunden att interagera med både produkter och varumärket. På flera nivåer och på flera sätt. Genom detta skapar butiken en starkare emotionell koppling än vad som går att göra online. Allt du gör i din butik säger något om dig. Även det du väljer att inte göra, säger något. Butiken blir en kommunikatör för ditt varumärke.  

Det finns ingen annan kanal där det går att kombinera så många olika sinnen. Som skapar så många olika kopplingar, både med produkt men även genom mänskliga möten som i de fysiska butikerna. Är det inte så att e-handeln upplevs platt i jämförelse med en multidimensionell butik?  I alla fall när det är dags att bygga varumärke. Den som vill bygga ett starkt varumärke, med flera emotionella kopplingar mellan företag och kund, borde kanske se butiken som sin viktigaste kanal?

Så de fysiska butikerna kan ses som ett hot för de som vill bygga starka varumärken men endast jobbar online. Om man tvunget vill resonera om att olika kanaler hotar varandra. Vi, precis som du, tycker säkert det är bättre att fokuserar på att använda respektive kanal på bästa sätt. Men när det är enklare att bygga varumärke i fysisk butik, hur kan du föra över det till e-handeln? Hur går det att applicera butikens styrka på de digitala kanalerna? Så att dina kunder kan skapa ett känslomässigt engagemang till dig även online.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143