Butikerna ett hot mot e-handeln?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo ställer invant tänk på huvudet i detta debattinlägg.



E-handeln ställer krav på butiken, men har ni tänkt på att det också fungerar tvärtom? Gång på gång läser man om hur digitaliseringen och e-handeln ställer nya krav på de fysiska butikerna. Att e-handeln hotar den fysiska handeln, dess lönsamhet och överlevnad. Men hur påverkar de fysiska butikerna e-handeln? Här är något intressant att fundera på. Det tycker vi på Kollo i alla fall. Är det så att butikerna hotar e-handeln?

När det gäller att skapa känslomässigt engagemang menar vi att butikerna fungerar bäst. Dessutom är de en viktig, kanske den viktigaste, varumärkeskommunikatören.

Kunden väljer den kanal som passar dem bäst där och då. Oavsett i vilken kanal kunden handlar så skapar upplevelsen där en förväntning på kommande köp. Och kommer även göra det i övriga kanaler. De vanligaste argumenten till varför kunden väljer en fysisk butik är att man vill klämma, känna och prova. Många kunder vill ha ”instant gratification”, att få sin vara direkt. Många kunder tycker att det är roligare att shoppa i butik och dessutom är andelen spontanköp högre i fysiska butiker.

Vad är det som de fysiska butikerna gör bättre än de digitala? Vår erfarenhet är att butikerna framförallt är bättre på shoppingupplevelsen. I butik kan man arbeta i flera dimensioner. Få kunden att interagera med både produkter och varumärket. På flera nivåer och på flera sätt. Genom detta skapar butiken en starkare emotionell koppling än vad som går att göra online. Allt du gör i din butik säger något om dig. Även det du väljer att inte göra, säger något. Butiken blir en kommunikatör för ditt varumärke.  

Det finns ingen annan kanal där det går att kombinera så många olika sinnen. Som skapar så många olika kopplingar, både med produkt men även genom mänskliga möten som i de fysiska butikerna. Är det inte så att e-handeln upplevs platt i jämförelse med en multidimensionell butik?  I alla fall när det är dags att bygga varumärke. Den som vill bygga ett starkt varumärke, med flera emotionella kopplingar mellan företag och kund, borde kanske se butiken som sin viktigaste kanal?

Så de fysiska butikerna kan ses som ett hot för de som vill bygga starka varumärken men endast jobbar online. Om man tvunget vill resonera om att olika kanaler hotar varandra. Vi, precis som du, tycker säkert det är bättre att fokuserar på att använda respektive kanal på bästa sätt. Men när det är enklare att bygga varumärke i fysisk butik, hur kan du föra över det till e-handeln? Hur går det att applicera butikens styrka på de digitala kanalerna? Så att dina kunder kan skapa ett känslomässigt engagemang till dig även online.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Arkiv

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Fortsatt trögt för MQ

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168