23948sdkhjf

Butikerna ett hot mot e-handeln?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo ställer invant tänk på huvudet i detta debattinlägg.



E-handeln ställer krav på butiken, men har ni tänkt på att det också fungerar tvärtom? Gång på gång läser man om hur digitaliseringen och e-handeln ställer nya krav på de fysiska butikerna. Att e-handeln hotar den fysiska handeln, dess lönsamhet och överlevnad. Men hur påverkar de fysiska butikerna e-handeln? Här är något intressant att fundera på. Det tycker vi på Kollo i alla fall. Är det så att butikerna hotar e-handeln?

När det gäller att skapa känslomässigt engagemang menar vi att butikerna fungerar bäst. Dessutom är de en viktig, kanske den viktigaste, varumärkeskommunikatören.

Kunden väljer den kanal som passar dem bäst där och då. Oavsett i vilken kanal kunden handlar så skapar upplevelsen där en förväntning på kommande köp. Och kommer även göra det i övriga kanaler. De vanligaste argumenten till varför kunden väljer en fysisk butik är att man vill klämma, känna och prova. Många kunder vill ha ”instant gratification”, att få sin vara direkt. Många kunder tycker att det är roligare att shoppa i butik och dessutom är andelen spontanköp högre i fysiska butiker.

Vad är det som de fysiska butikerna gör bättre än de digitala? Vår erfarenhet är att butikerna framförallt är bättre på shoppingupplevelsen. I butik kan man arbeta i flera dimensioner. Få kunden att interagera med både produkter och varumärket. På flera nivåer och på flera sätt. Genom detta skapar butiken en starkare emotionell koppling än vad som går att göra online. Allt du gör i din butik säger något om dig. Även det du väljer att inte göra, säger något. Butiken blir en kommunikatör för ditt varumärke.  

Det finns ingen annan kanal där det går att kombinera så många olika sinnen. Som skapar så många olika kopplingar, både med produkt men även genom mänskliga möten som i de fysiska butikerna. Är det inte så att e-handeln upplevs platt i jämförelse med en multidimensionell butik?  I alla fall när det är dags att bygga varumärke. Den som vill bygga ett starkt varumärke, med flera emotionella kopplingar mellan företag och kund, borde kanske se butiken som sin viktigaste kanal?

Så de fysiska butikerna kan ses som ett hot för de som vill bygga starka varumärken men endast jobbar online. Om man tvunget vill resonera om att olika kanaler hotar varandra. Vi, precis som du, tycker säkert det är bättre att fokuserar på att använda respektive kanal på bästa sätt. Men när det är enklare att bygga varumärke i fysisk butik, hur kan du föra över det till e-handeln? Hur går det att applicera butikens styrka på de digitala kanalerna? Så att dina kunder kan skapa ett känslomässigt engagemang till dig även online.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Skobutiker i konkurs

Jaber i konkurs

Jula öppnar drive-in

Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort

Amazon pausar leveranstjänst

Nyhetsbrev

E-handlaren inför korttidsarbete

Arkiv

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Bygghemma blir BHG

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Ny marknadschef på Björn Borg

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Föreslås till Kinneviks styrelse

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Kappahl klarar inte hyran

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Jula omorganiserar personal

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.109