23948sdkhjf

Butikerna ett hot mot e-handeln?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo ställer invant tänk på huvudet i detta debattinlägg.



E-handeln ställer krav på butiken, men har ni tänkt på att det också fungerar tvärtom? Gång på gång läser man om hur digitaliseringen och e-handeln ställer nya krav på de fysiska butikerna. Att e-handeln hotar den fysiska handeln, dess lönsamhet och överlevnad. Men hur påverkar de fysiska butikerna e-handeln? Här är något intressant att fundera på. Det tycker vi på Kollo i alla fall. Är det så att butikerna hotar e-handeln?

När det gäller att skapa känslomässigt engagemang menar vi att butikerna fungerar bäst. Dessutom är de en viktig, kanske den viktigaste, varumärkeskommunikatören.

Kunden väljer den kanal som passar dem bäst där och då. Oavsett i vilken kanal kunden handlar så skapar upplevelsen där en förväntning på kommande köp. Och kommer även göra det i övriga kanaler. De vanligaste argumenten till varför kunden väljer en fysisk butik är att man vill klämma, känna och prova. Många kunder vill ha ”instant gratification”, att få sin vara direkt. Många kunder tycker att det är roligare att shoppa i butik och dessutom är andelen spontanköp högre i fysiska butiker.

Vad är det som de fysiska butikerna gör bättre än de digitala? Vår erfarenhet är att butikerna framförallt är bättre på shoppingupplevelsen. I butik kan man arbeta i flera dimensioner. Få kunden att interagera med både produkter och varumärket. På flera nivåer och på flera sätt. Genom detta skapar butiken en starkare emotionell koppling än vad som går att göra online. Allt du gör i din butik säger något om dig. Även det du väljer att inte göra, säger något. Butiken blir en kommunikatör för ditt varumärke.  

Det finns ingen annan kanal där det går att kombinera så många olika sinnen. Som skapar så många olika kopplingar, både med produkt men även genom mänskliga möten som i de fysiska butikerna. Är det inte så att e-handeln upplevs platt i jämförelse med en multidimensionell butik?  I alla fall när det är dags att bygga varumärke. Den som vill bygga ett starkt varumärke, med flera emotionella kopplingar mellan företag och kund, borde kanske se butiken som sin viktigaste kanal?

Så de fysiska butikerna kan ses som ett hot för de som vill bygga starka varumärken men endast jobbar online. Om man tvunget vill resonera om att olika kanaler hotar varandra. Vi, precis som du, tycker säkert det är bättre att fokuserar på att använda respektive kanal på bästa sätt. Men när det är enklare att bygga varumärke i fysisk butik, hur kan du föra över det till e-handeln? Hur går det att applicera butikens styrka på de digitala kanalerna? Så att dina kunder kan skapa ett känslomässigt engagemang till dig även online.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Arkiv

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här ökar Jula närvaron

1

Teknikmagasinet i konkurs

Clas Ohlson backade i december

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11