Ica startar digital innovationshubb

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

Hubben Icax, ska förstärka koncernens förmåga att använda digital teknik för att förbättra sina kunderbjudanden.

Inom hubben kommer man arbeta med egna digitala utvecklingsprojekt, strategiska samarbeten med andra företag och potentiellt med med förvärv. Målsättningen är att snabbare kunna utveckla digitala tjänster till Icagruppens olika bolag.

Icax ska leverera tre till sex nya projekt per år och dessutom på ett strukturerat sätt tillvarata interna idéer inom hela gruppen.
– Det hubben ska göra ska vara relaterat till de affärer vi har. Vi lyfter dessa frågor till en central nivå i koncernen. Uppgifterna kommer att bestå av tre delar; att arbeta upp interna idéer, arbeta med partnerskap och att potentiellt förvärva nya företag. Mest handlar det om att utveckla nya tjänster för våra kunder, sade Icagruppens vd Per Strömberg i samband med presentationen av delårsrapporten.

Enligt honom är målsättningen att kunderna redan i slutet av året kommer att få se nya tjänster som drivits fram i hubben.
Icax kommer att ledas av Samuel Young, som kommer från rollen som vd på Smart Video men har lång erfarenhet inom Ica. Han kommer att rapportera till gruppens CDO Peter Muld.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Lidl vill tillbaka till Norge

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Butiken får el från taket

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179