Omsättningsökning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, april till juni, ökade med 10,4 procent till 134,8 miljoner kronor (122,2), exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 7,2 procent. Ökningen drivs framförallt av förvärvet av distributörsverksamheten i Benelux. I rapporten skriver bolaget att utvecklingen i Finland och England var tillfredställande och även distributionen av skor driver utvecklingen framåt. Bolaget stora marknad Nederländerna hade en enligt bolaget acceptabel utveckling medan kvartalet betecknas som svagt på hemmaplan. I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick under kvartalet till 52,1 procent (53,5)

Rörelseresultatet uppgick till –0,3 miljoner kronor (0,3). Resultat efter skatt uppgick till –3,3 miljoner kronor (–2,2).

I rapporten skriver vd Henrik Bunge att arbetet med att förbättra och effektivisera leveranser och minska kostnaderna har fallit väl ut.

"När jag summerar andra kvartalet finns det flera segrar att fira, mycket god utväxling på vårt fokus på sociala medier där vi ökar vår kännedom som sportvarumärke både i Sverige och Nederländerna. Vi förstärker vår position i våra kundmätningar kring vilka underkläder män föredrar och vi har framgångsrikt fortsatt att etablera ”performance underwear”, det vill säga, funktionsunderkläder för både män och kvinnor", skriver Henrik Bunge i rapporten.

Bolaget noterar ökning inom sportklädessegmentet som är den produktgrupp som ökar snabbast, 44 procent under andra kvartalet.

Under första halvåret ökade koncernens nettoomsättning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor (280,2), vilket exklusive valutaeffekter är en ökning av omsättningen med 12,4 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 50,3 procent (51,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,5 miljoner kronor (14,2). Resultat efter skatt uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,3).



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Arkiv

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Järnia och Bolist går ihop

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123