Omsättningsökning för Björn Borg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, april till juni, ökade med 10,4 procent till 134,8 miljoner kronor (122,2), exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 7,2 procent. Ökningen drivs framförallt av förvärvet av distributörsverksamheten i Benelux. I rapporten skriver bolaget att utvecklingen i Finland och England var tillfredställande och även distributionen av skor driver utvecklingen framåt. Bolaget stora marknad Nederländerna hade en enligt bolaget acceptabel utveckling medan kvartalet betecknas som svagt på hemmaplan. I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent.

Bruttovinstmarginalen uppgick under kvartalet till 52,1 procent (53,5)

Rörelseresultatet uppgick till –0,3 miljoner kronor (0,3). Resultat efter skatt uppgick till –3,3 miljoner kronor (–2,2).

I rapporten skriver vd Henrik Bunge att arbetet med att förbättra och effektivisera leveranser och minska kostnaderna har fallit väl ut.

"När jag summerar andra kvartalet finns det flera segrar att fira, mycket god utväxling på vårt fokus på sociala medier där vi ökar vår kännedom som sportvarumärke både i Sverige och Nederländerna. Vi förstärker vår position i våra kundmätningar kring vilka underkläder män föredrar och vi har framgångsrikt fortsatt att etablera ”performance underwear”, det vill säga, funktionsunderkläder för både män och kvinnor", skriver Henrik Bunge i rapporten.

Bolaget noterar ökning inom sportklädessegmentet som är den produktgrupp som ökar snabbast, 44 procent under andra kvartalet.

Under första halvåret ökade koncernens nettoomsättning med 14,4 procent till 320,5 miljoner kronor (280,2), vilket exklusive valutaeffekter är en ökning av omsättningen med 12,4 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 50,3 procent (51,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,5 miljoner kronor (14,2). Resultat efter skatt uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,3).



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Klart med Postnords nya ordförande

Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nyhetsbrev

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204