Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Ny teknik kan möjliggöra för kraftigt förlängd hållbarhet på livsmedel.

I projektet Dynahmat har emballage inom livsmedelsindustrin försett med temperatursensorer innan distribution till lager och butik. På så vis kan temperaturen kontrolleras under hela livsmedelskedjan, det skriver ATL.

Eftersom dagens bäst-före-datum utgår från stora marginaler för att kunna säkra kvalitet och säkerhet är det idag mycket mat som går till spillo helt i onödan.

– Vi kommer ofta fram till att det är 50-80 dagar kvar i hållbarhet när varan är framme i butik. Tittar man på förpackningen kanske det står 15 dagar. Så det finns möjlighet att behålla varan i butik, sälja och äta den senare och minska matsvinnet, säger delprojektledare Olle Hydbom till ATL.

Tekniken baseras bland annat på trådlösa termometrar som skickar data till en databas som genom beräkningsmodeller bestämmer bäst-före-datum.

Men även om tekniken visar sig användbar kommer det att krävas ändring i lagstiftningen innan systemet kan användas i hela kedjan, i nuvarande form är det bara producenter som får datummärka livsmedel.

Mer om:Dynahmat


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137