Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ica Maxi Lindhagen har kört e-handel sedan 2011, men först 2015, när ett nytt plocksystem infördes fanns kapacitet att utöka e-handelserbjudandet.



Butiken har i snart två år använt sig av Cub Business Systems click and collect-system för kunder som köper mat online. Systemet har på många sätt bidragit till att de kunde effektivisera sitt arbete och erbjuda kunderna den bästa servicen online. 

– Vi har blivit mer effektiva. Vi hinner därför med att plocka fler ordrar och kan därmed ta emot fler kunder eftersom det finns utrymme till det, säger Lisa Rister, försäljningschef online i ett pressmeddelande.

Ica Maxi Lindhagen var tidiga med e-handel. Redan 2011 erbjöd de en onlinehandelslösning för företagskunder och har sedan dess utökat verksamheten även för privatpersoner. Förra året började de använda Cubs plocksystem för e-handel och kan numera hjälpa ännu fler kunder.

– För att man ska få lönsamhet i en affär online krävs det hög plockeffektivitet. I de utredningarna ICA gjorde valde de Cub just för att de erbjöd en hög plockeffektvitet. Hittills har de överträffat våra förväntningar, säger Mats Larsson, handlare.

Förbättrade plocklösningar
Den tidigare lplockösningen gick ut på att onlineplockarna gick runt med papper och plockade en order i taget.
– Om vi hade lika många ordrar när vi hade papperssystemet, då hade vi behövt mycket mer personal. Idag jobbar vi mer effektivt, då vi har anpassat vårt plockvarv i en logisk följd efter hur butiken är uppbyggd.

Onlinepersonalen har som mål att plocka minst tre artiklar per minut och har ett snittantal på 295 plockade artiklar i timmen. Tack vare en utförlig plockstatistik kan de möta de krav som den höga orderfrekvensen kräver. De valde bland annat att börja plocka varor i tre olika zoner; kyl, torrvara (kolonial) och frys. Varje anställd kan då plocka ordrar till flera olika kunder samtidigt inom samma zon. Som ansvarig för onlinesegmentet har Lisa även möjlighet att stötta sina medarbetare genom att följa deras personliga plockstatistik.

– Om jag ser att någon av mina kollegor har hamnat efter och inte plockar lika snabbt, kan jag fråga om det är något som känns svårt. Det här skulle kunna bero på att det finns en osäkerhet vid val av ersättningsvara, då kan vi hjälpas åt för att bli så bra som möjligt, Lisa Rister.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125