23948sdkhjf

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Matjättarna förlorar miljoner, men fortsätter investera.

Enligt en granskning som SvD Näringsliv gjort tror dagligvaruhandeln starkt på e-handelns framtid, samtidigt som den ännu inte visar lönsamhet. På en årsomästtning på 325 miljarder kronor inom branschen står handeln på nätet bara för 2 procent.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Till skillnad från andra branscher har e-handeln varit långsam på dagligvaruområden, dels på grund av att tidigare satsningar på 2000-talet misslyckats och dels att den fysiska handeln än så länge varit så pass lönsam.

Nuvarande satsningar tror Andreas Svensson, analytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), beror på att

– Det handlar om att möta morgondagens konsument. Det är farligt att sitta fast med en konsumentgrupp som inte är lika köpstark om 15 år, säger han till SvD Näringsliv.

Samtidigt tror han att branschen kommer att växa men att kedjorna då måste satsa på mer automatisering, sänkta priser och bättre leveranser.

– Kunderna som handlar i den fysiska handeln har vant sig vid att kunna ta väldigt sena beslut. Det kommer man sannolikt behöva möta också i e-handeln för att få fler att välja den kanalen, säger Andreas Svensson till SvD Näringsliv.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Arkiv

Här är de nya ministrarna

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

Galleria med nya modekoncept

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131