Användning av plastkassar minskar kraftigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Men det är stora skillnader mellan olika branscher.

Det har nu gått tre månader sedan den nya lagen som ålade butikerna att informera om plastkassar och effekterna går nu att se, det skriver Dagens Nyheter.

– Signalerna vi får från våra medlemmar är att det har skett en tydlig minskning, framför allt hos klädkedjor. Vissa ser en minskning på så mycket som 70 procent, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel till tidningen.

Skillnaderna mellan branscherna är dock stora, i dagligvaruhandeln där plastpåsar under en längre tid kostat pengar har inte sett lika stora förändringar, Coop till exempel har sålt 5 procent mindre kassar att jämföra med Clas Ohlson som sett en minskning med 35 procent.

Varken Naturvårdsverket, Svensk Handel eller tillverkarna har ännu statistik på hur mycket konsumtionen av påsar har minskat. Det är först vid årsskiftet som tillverkare måste rapportera om antalet påsar som avses att användas inom handeln och då kommer det att bli lättare att mäta konsumtionen.

Mer om: Plastkassar


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Hoppfulla ministrar efter möte

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142