23948sdkhjf

Lexington: Minskad förlust

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Livsstilsföretaget Lexington är inne i en omställning. Digitala storsatsningar och förbättrade inköpsrutiner bygger på sikt, samtidigt som de traditionella återförsäljarna i flera länder tappar på en trög marknad. Det visar rapporten för första halvåret.

Livsstilsföretaget Lexington har lämnat sin delårsrapport för perioden januari-juni. Pressmeddelandet har rubriken ”Förbättrat resultat för Lexington”. Periodens rörelseresultat uppgick till -9,0 miljoner kronor, att jämföra med -17,6 miljoner kronor under första halvåret 2016.

Bolaget befinner sig tydligt i en omställningsperiod, där stora investeringar görs i den digitala verksamheten, samtidigt som marknaden är trög i flera länder.

I sin vd-kommentar skriver Kristina Lindhe ”Under andra kvartalet har vi fortsatt arbeta med att stärka vår position online, bredda distributionen hos utvalda E-tailers, öka vår
närvaro i sociala medier och öppnat flera Lexingtonbutiker. Vi har påbörjat en närmare integration mellan våra egna butiker och vår digitala handel, för att öka utbudet för kunden i butik och underlätta köp. Under nästa kvartal ska vi kunna erbjuda den möjligheten i alla våra butiker”.

Under Q2 minskade de totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor, att jämföra med 55,5 miljoner samma period 2016.Resultatet blev -4,5 miljoner, att jämföra med fjolårets minusresultat på -9,4 miljoner.

Under Q2 öppnades den första Lexingtonbutiken på finsk mark,samt ytterligare en butik i Norge. Dessutom nyinvigdes butiken på Hansakompaniet i Malmö.

En ny franchisebutik har under andra kvartalet öppnats i Knokke i Belgien, och två nya Franchisebutiker har öppnats i Kina.
Samtidigt stängdes Lexingtonbutiken i Greenwich, Connecticut, USA.

Kristina Lindhe skriver att man under andra kvartalet haft en ”ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder”. Hon framhåller att detta gjort att företagets totala försäljning inte ökat under kvartalet, eftersom det framförallt är hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur dragit ner försäljningen till dem.

Ljuspunkter

Bland ljuspunkterna nämner Kristina Lindhe affärsområdet Clothing som fortsätter att utvecklas positivt och där försäljningen ökar både i Lexingtons egen webbshop, i egna butiker och hos återförsäljarna, främst hos E-tailers.

Förbättrade bruttomarginaler är ytterligare en positiv signal. Under andra kvartalet uppgick den till 69,3 procent, att jämföra med 63,3 procent året innan.

Marginalförbättringen har åstadkommits tack vare ökad försäljning i egna kanaler, byte av produktionsland för vissa produktkategorier och bättre prisförhandlingar.

Kristina Lindhe betonar att förbättringen av bruttomarginalen är långsiktig, och skapar förutsättningar för det fortsatta varumärkesbyggandet.

Bolaget har också genomfört en företrädesemission på drygt 18 miljoner under kvartalet. Emissionslikviden kom in till bolaget först efter kvartalets slut, och syns alltså inte i rapporten.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Arkiv

Här är de nya ministrarna

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

Galleria med nya modekoncept

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129