Lexington: Minskad förlust

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Livsstilsföretaget Lexington är inne i en omställning. Digitala storsatsningar och förbättrade inköpsrutiner bygger på sikt, samtidigt som de traditionella återförsäljarna i flera länder tappar på en trög marknad. Det visar rapporten för första halvåret.

Livsstilsföretaget Lexington har lämnat sin delårsrapport för perioden januari-juni. Pressmeddelandet har rubriken ”Förbättrat resultat för Lexington”. Periodens rörelseresultat uppgick till -9,0 miljoner kronor, att jämföra med -17,6 miljoner kronor under första halvåret 2016.

Bolaget befinner sig tydligt i en omställningsperiod, där stora investeringar görs i den digitala verksamheten, samtidigt som marknaden är trög i flera länder.

I sin vd-kommentar skriver Kristina Lindhe ”Under andra kvartalet har vi fortsatt arbeta med att stärka vår position online, bredda distributionen hos utvalda E-tailers, öka vår
närvaro i sociala medier och öppnat flera Lexingtonbutiker. Vi har påbörjat en närmare integration mellan våra egna butiker och vår digitala handel, för att öka utbudet för kunden i butik och underlätta köp. Under nästa kvartal ska vi kunna erbjuda den möjligheten i alla våra butiker”.

Under Q2 minskade de totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor, att jämföra med 55,5 miljoner samma period 2016.Resultatet blev -4,5 miljoner, att jämföra med fjolårets minusresultat på -9,4 miljoner.

Under Q2 öppnades den första Lexingtonbutiken på finsk mark,samt ytterligare en butik i Norge. Dessutom nyinvigdes butiken på Hansakompaniet i Malmö.

En ny franchisebutik har under andra kvartalet öppnats i Knokke i Belgien, och två nya Franchisebutiker har öppnats i Kina.
Samtidigt stängdes Lexingtonbutiken i Greenwich, Connecticut, USA.

Kristina Lindhe skriver att man under andra kvartalet haft en ”ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder”. Hon framhåller att detta gjort att företagets totala försäljning inte ökat under kvartalet, eftersom det framförallt är hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur dragit ner försäljningen till dem.

Ljuspunkter

Bland ljuspunkterna nämner Kristina Lindhe affärsområdet Clothing som fortsätter att utvecklas positivt och där försäljningen ökar både i Lexingtons egen webbshop, i egna butiker och hos återförsäljarna, främst hos E-tailers.

Förbättrade bruttomarginaler är ytterligare en positiv signal. Under andra kvartalet uppgick den till 69,3 procent, att jämföra med 63,3 procent året innan.

Marginalförbättringen har åstadkommits tack vare ökad försäljning i egna kanaler, byte av produktionsland för vissa produktkategorier och bättre prisförhandlingar.

Kristina Lindhe betonar att förbättringen av bruttomarginalen är långsiktig, och skapar förutsättningar för det fortsatta varumärkesbyggandet.

Bolaget har också genomfört en företrädesemission på drygt 18 miljoner under kvartalet. Emissionslikviden kom in till bolaget först efter kvartalets slut, och syns alltså inte i rapporten.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Klart med Postnords nya ordförande

Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nyhetsbrev

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.219