Lexington: Minskad förlust

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Livsstilsföretaget Lexington är inne i en omställning. Digitala storsatsningar och förbättrade inköpsrutiner bygger på sikt, samtidigt som de traditionella återförsäljarna i flera länder tappar på en trög marknad. Det visar rapporten för första halvåret.

Livsstilsföretaget Lexington har lämnat sin delårsrapport för perioden januari-juni. Pressmeddelandet har rubriken ”Förbättrat resultat för Lexington”. Periodens rörelseresultat uppgick till -9,0 miljoner kronor, att jämföra med -17,6 miljoner kronor under första halvåret 2016.

Bolaget befinner sig tydligt i en omställningsperiod, där stora investeringar görs i den digitala verksamheten, samtidigt som marknaden är trög i flera länder.

I sin vd-kommentar skriver Kristina Lindhe ”Under andra kvartalet har vi fortsatt arbeta med att stärka vår position online, bredda distributionen hos utvalda E-tailers, öka vår
närvaro i sociala medier och öppnat flera Lexingtonbutiker. Vi har påbörjat en närmare integration mellan våra egna butiker och vår digitala handel, för att öka utbudet för kunden i butik och underlätta köp. Under nästa kvartal ska vi kunna erbjuda den möjligheten i alla våra butiker”.

Under Q2 minskade de totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor, att jämföra med 55,5 miljoner samma period 2016.Resultatet blev -4,5 miljoner, att jämföra med fjolårets minusresultat på -9,4 miljoner.

Under Q2 öppnades den första Lexingtonbutiken på finsk mark,samt ytterligare en butik i Norge. Dessutom nyinvigdes butiken på Hansakompaniet i Malmö.

En ny franchisebutik har under andra kvartalet öppnats i Knokke i Belgien, och två nya Franchisebutiker har öppnats i Kina.
Samtidigt stängdes Lexingtonbutiken i Greenwich, Connecticut, USA.

Kristina Lindhe skriver att man under andra kvartalet haft en ”ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder”. Hon framhåller att detta gjort att företagets totala försäljning inte ökat under kvartalet, eftersom det framförallt är hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur dragit ner försäljningen till dem.

Ljuspunkter

Bland ljuspunkterna nämner Kristina Lindhe affärsområdet Clothing som fortsätter att utvecklas positivt och där försäljningen ökar både i Lexingtons egen webbshop, i egna butiker och hos återförsäljarna, främst hos E-tailers.

Förbättrade bruttomarginaler är ytterligare en positiv signal. Under andra kvartalet uppgick den till 69,3 procent, att jämföra med 63,3 procent året innan.

Marginalförbättringen har åstadkommits tack vare ökad försäljning i egna kanaler, byte av produktionsland för vissa produktkategorier och bättre prisförhandlingar.

Kristina Lindhe betonar att förbättringen av bruttomarginalen är långsiktig, och skapar förutsättningar för det fortsatta varumärkesbyggandet.

Bolaget har också genomfört en företrädesemission på drygt 18 miljoner under kvartalet. Emissionslikviden kom in till bolaget först efter kvartalets slut, och syns alltså inte i rapporten.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Arkiv

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129