23948sdkhjf

Lexington: Minskad förlust

Livsstilsföretaget Lexington är inne i en omställning. Digitala storsatsningar och förbättrade inköpsrutiner bygger på sikt, samtidigt som de traditionella återförsäljarna i flera länder tappar på en trög marknad. Det visar rapporten för första halvåret.

Livsstilsföretaget Lexington har lämnat sin delårsrapport för perioden januari-juni. Pressmeddelandet har rubriken ”Förbättrat resultat för Lexington”. Periodens rörelseresultat uppgick till -9,0 miljoner kronor, att jämföra med -17,6 miljoner kronor under första halvåret 2016.

Bolaget befinner sig tydligt i en omställningsperiod, där stora investeringar görs i den digitala verksamheten, samtidigt som marknaden är trög i flera länder.

I sin vd-kommentar skriver Kristina Lindhe ”Under andra kvartalet har vi fortsatt arbeta med att stärka vår position online, bredda distributionen hos utvalda E-tailers, öka vår
närvaro i sociala medier och öppnat flera Lexingtonbutiker. Vi har påbörjat en närmare integration mellan våra egna butiker och vår digitala handel, för att öka utbudet för kunden i butik och underlätta köp. Under nästa kvartal ska vi kunna erbjuda den möjligheten i alla våra butiker”.

Under Q2 minskade de totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor, att jämföra med 55,5 miljoner samma period 2016.Resultatet blev -4,5 miljoner, att jämföra med fjolårets minusresultat på -9,4 miljoner.

Under Q2 öppnades den första Lexingtonbutiken på finsk mark,samt ytterligare en butik i Norge. Dessutom nyinvigdes butiken på Hansakompaniet i Malmö.

En ny franchisebutik har under andra kvartalet öppnats i Knokke i Belgien, och två nya Franchisebutiker har öppnats i Kina.
Samtidigt stängdes Lexingtonbutiken i Greenwich, Connecticut, USA.

Kristina Lindhe skriver att man under andra kvartalet haft en ”ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder”. Hon framhåller att detta gjort att företagets totala försäljning inte ökat under kvartalet, eftersom det framförallt är hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur dragit ner försäljningen till dem.

Ljuspunkter

Bland ljuspunkterna nämner Kristina Lindhe affärsområdet Clothing som fortsätter att utvecklas positivt och där försäljningen ökar både i Lexingtons egen webbshop, i egna butiker och hos återförsäljarna, främst hos E-tailers.

Förbättrade bruttomarginaler är ytterligare en positiv signal. Under andra kvartalet uppgick den till 69,3 procent, att jämföra med 63,3 procent året innan.

Marginalförbättringen har åstadkommits tack vare ökad försäljning i egna kanaler, byte av produktionsland för vissa produktkategorier och bättre prisförhandlingar.

Kristina Lindhe betonar att förbättringen av bruttomarginalen är långsiktig, och skapar förutsättningar för det fortsatta varumärkesbyggandet.

Bolaget har också genomfört en företrädesemission på drygt 18 miljoner under kvartalet. Emissionslikviden kom in till bolaget först efter kvartalets slut, och syns alltså inte i rapporten.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078