Lexington: Minskad förlust

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Livsstilsföretaget Lexington är inne i en omställning. Digitala storsatsningar och förbättrade inköpsrutiner bygger på sikt, samtidigt som de traditionella återförsäljarna i flera länder tappar på en trög marknad. Det visar rapporten för första halvåret.

Livsstilsföretaget Lexington har lämnat sin delårsrapport för perioden januari-juni. Pressmeddelandet har rubriken ”Förbättrat resultat för Lexington”. Periodens rörelseresultat uppgick till -9,0 miljoner kronor, att jämföra med -17,6 miljoner kronor under första halvåret 2016.

Bolaget befinner sig tydligt i en omställningsperiod, där stora investeringar görs i den digitala verksamheten, samtidigt som marknaden är trög i flera länder.

I sin vd-kommentar skriver Kristina Lindhe ”Under andra kvartalet har vi fortsatt arbeta med att stärka vår position online, bredda distributionen hos utvalda E-tailers, öka vår
närvaro i sociala medier och öppnat flera Lexingtonbutiker. Vi har påbörjat en närmare integration mellan våra egna butiker och vår digitala handel, för att öka utbudet för kunden i butik och underlätta köp. Under nästa kvartal ska vi kunna erbjuda den möjligheten i alla våra butiker”.

Under Q2 minskade de totala rörelseintäkterna till 53,9 miljoner kronor, att jämföra med 55,5 miljoner samma period 2016.Resultatet blev -4,5 miljoner, att jämföra med fjolårets minusresultat på -9,4 miljoner.

Under Q2 öppnades den första Lexingtonbutiken på finsk mark,samt ytterligare en butik i Norge. Dessutom nyinvigdes butiken på Hansakompaniet i Malmö.

En ny franchisebutik har under andra kvartalet öppnats i Knokke i Belgien, och två nya Franchisebutiker har öppnats i Kina.
Samtidigt stängdes Lexingtonbutiken i Greenwich, Connecticut, USA.

Kristina Lindhe skriver att man under andra kvartalet haft en ”ganska trög och negativ generell marknadsutveckling att kämpa mot i flera länder”. Hon framhåller att detta gjort att företagets totala försäljning inte ökat under kvartalet, eftersom det framförallt är hos de traditionella återförsäljarna på några marknader som den svagare utvecklingen märks mest, vilket i sin tur dragit ner försäljningen till dem.

Ljuspunkter

Bland ljuspunkterna nämner Kristina Lindhe affärsområdet Clothing som fortsätter att utvecklas positivt och där försäljningen ökar både i Lexingtons egen webbshop, i egna butiker och hos återförsäljarna, främst hos E-tailers.

Förbättrade bruttomarginaler är ytterligare en positiv signal. Under andra kvartalet uppgick den till 69,3 procent, att jämföra med 63,3 procent året innan.

Marginalförbättringen har åstadkommits tack vare ökad försäljning i egna kanaler, byte av produktionsland för vissa produktkategorier och bättre prisförhandlingar.

Kristina Lindhe betonar att förbättringen av bruttomarginalen är långsiktig, och skapar förutsättningar för det fortsatta varumärkesbyggandet.

Bolaget har också genomfört en företrädesemission på drygt 18 miljoner under kvartalet. Emissionslikviden kom in till bolaget först efter kvartalets slut, och syns alltså inte i rapporten.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Fler företag säljer överskott på auktion

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.33