Öka trafiken genom att höja tempot i din butik!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo menar att de fysiska butikerna behöver uppdatera sig snabbt och ofta för att matcha konkurrensen från e-handeln.

Den allt mer digitala kunden är inte bara van vid ökad tillgänglighet, den är dessutom van vid ett högre tempo. Den högre förändringstakten i de digitala kanalerna. En e-handel kan förändra sitt skyltfönster, startsidan, vid varje besök. Oavsett om det är en eller femton gånger på en dag. Här börjar det bli intressant. För den upplevda förändringen, nyhetskänslan, är en viktig nyckel för att driva trafik till butik. Vad händer då om en annan kanal lyckas skapa nyhetsvärde oftare? Om kunderna vänjer sig vid en högre frekvens i förändringen? Vi på Kollo tror att det kan vara en av detaljhandelns största utmaningar. En av de främsta anledningarna till varför den fysiska butiken tappar trafik.

De digitala kanalerna kan hålla ett helt annat tempo i den upplevda nyhetskänslan. Genom att fronta andra produkter än senast kunden besökte sidan gör att förändringen känns uppenbar. Även om sortiment och utbud är det samma. Med effektiv användning av big-data går det dessutom att visa just de produkterna som kunden mest sannolikt också gillar bäst. För butikerna är det kundens nyfikenheten som avgör om det blir ett butiksbesök eller inte. Vilka nyheter har kommit in sedan senast? När kunden vänjer sig vid en högre förändringstakt i de digitala kanalerna kommer de även förvänta sig ett högre tempo i butik.

Ta en e-handelssida och en fysisk butik. Titta 10 år tillbaka i tiden. Skala bort produkterna. Hur mycket är sig likt? Den digitala handeln har haft en hög utvecklingstakt de senaste åren. När kunderna vänjer sig vid att de digitala handelsplatserna ständigt utvecklas till något bättre. Till något enklare, något mer effektivt och roligare. Är det inte så att det även påverkar kundens förväntningar på andra köpsituationer?

De fysiska butikerna har förändrats, men inte alls i samma grad som e-handeln. Behöver butikerna börja titta på mer flexibla lösningar? Butikslayout och inredning som är enklare att förändra?Enklare att flytta för kan skapa känslan av förändring i butik. I framtidens butikskoncept behöver du planera för kontinuerlig uppdatering. Du behöver kanske också fundera på butikslokalen i sig. Att skriva ett hyreskontrakt på 10 år känns inte längre lika attraktivt med tanke på den strukturella förändringen av handelsplatser.


För att behålla, och öka, trafiken till de fysiska butikerna måste du skapa förutsättningar för att höja tempot även offline. Vi på Kollo tror att det är viktigt för dig att hitta ett strukturerat sätt, med system och verktyg, så du kan planera för en högre förändringstakt i butik. Men ett ökat tempo betyder inte automatiskt samma tempo som det går att hålla online. Förändringsgraden måste anpassas till butikens förutsättningar, potentialen som kanal, men framförallt butikskundens mottaglighet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nyhetsbrev

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

På nytt jobb
Hon tar över på Netonnet

Lämnar försäkringsbranschen för elektronikkedjan.

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Nu stundar premiären för nederländska Suitsupply i Stockholm.

Madrasstillverkare ny delägare i Sova

Skapar gemensamt bolag som tar över ägandet av åtta av Sovas 26 butiker.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Ica tappade under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194