Öka trafiken genom att höja tempot i din butik!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo menar att de fysiska butikerna behöver uppdatera sig snabbt och ofta för att matcha konkurrensen från e-handeln.

Den allt mer digitala kunden är inte bara van vid ökad tillgänglighet, den är dessutom van vid ett högre tempo. Den högre förändringstakten i de digitala kanalerna. En e-handel kan förändra sitt skyltfönster, startsidan, vid varje besök. Oavsett om det är en eller femton gånger på en dag. Här börjar det bli intressant. För den upplevda förändringen, nyhetskänslan, är en viktig nyckel för att driva trafik till butik. Vad händer då om en annan kanal lyckas skapa nyhetsvärde oftare? Om kunderna vänjer sig vid en högre frekvens i förändringen? Vi på Kollo tror att det kan vara en av detaljhandelns största utmaningar. En av de främsta anledningarna till varför den fysiska butiken tappar trafik.

De digitala kanalerna kan hålla ett helt annat tempo i den upplevda nyhetskänslan. Genom att fronta andra produkter än senast kunden besökte sidan gör att förändringen känns uppenbar. Även om sortiment och utbud är det samma. Med effektiv användning av big-data går det dessutom att visa just de produkterna som kunden mest sannolikt också gillar bäst. För butikerna är det kundens nyfikenheten som avgör om det blir ett butiksbesök eller inte. Vilka nyheter har kommit in sedan senast? När kunden vänjer sig vid en högre förändringstakt i de digitala kanalerna kommer de även förvänta sig ett högre tempo i butik.

Ta en e-handelssida och en fysisk butik. Titta 10 år tillbaka i tiden. Skala bort produkterna. Hur mycket är sig likt? Den digitala handeln har haft en hög utvecklingstakt de senaste åren. När kunderna vänjer sig vid att de digitala handelsplatserna ständigt utvecklas till något bättre. Till något enklare, något mer effektivt och roligare. Är det inte så att det även påverkar kundens förväntningar på andra köpsituationer?

De fysiska butikerna har förändrats, men inte alls i samma grad som e-handeln. Behöver butikerna börja titta på mer flexibla lösningar? Butikslayout och inredning som är enklare att förändra?Enklare att flytta för kan skapa känslan av förändring i butik. I framtidens butikskoncept behöver du planera för kontinuerlig uppdatering. Du behöver kanske också fundera på butikslokalen i sig. Att skriva ett hyreskontrakt på 10 år känns inte längre lika attraktivt med tanke på den strukturella förändringen av handelsplatser.


För att behålla, och öka, trafiken till de fysiska butikerna måste du skapa förutsättningar för att höja tempot även offline. Vi på Kollo tror att det är viktigt för dig att hitta ett strukturerat sätt, med system och verktyg, så du kan planera för en högre förändringstakt i butik. Men ett ökat tempo betyder inte automatiskt samma tempo som det går att hålla online. Förändringsgraden måste anpassas till butikens förutsättningar, potentialen som kanal, men framförallt butikskundens mottaglighet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152