Öka trafiken genom att höja tempot i din butik!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo menar att de fysiska butikerna behöver uppdatera sig snabbt och ofta för att matcha konkurrensen från e-handeln.

Den allt mer digitala kunden är inte bara van vid ökad tillgänglighet, den är dessutom van vid ett högre tempo. Den högre förändringstakten i de digitala kanalerna. En e-handel kan förändra sitt skyltfönster, startsidan, vid varje besök. Oavsett om det är en eller femton gånger på en dag. Här börjar det bli intressant. För den upplevda förändringen, nyhetskänslan, är en viktig nyckel för att driva trafik till butik. Vad händer då om en annan kanal lyckas skapa nyhetsvärde oftare? Om kunderna vänjer sig vid en högre frekvens i förändringen? Vi på Kollo tror att det kan vara en av detaljhandelns största utmaningar. En av de främsta anledningarna till varför den fysiska butiken tappar trafik.

De digitala kanalerna kan hålla ett helt annat tempo i den upplevda nyhetskänslan. Genom att fronta andra produkter än senast kunden besökte sidan gör att förändringen känns uppenbar. Även om sortiment och utbud är det samma. Med effektiv användning av big-data går det dessutom att visa just de produkterna som kunden mest sannolikt också gillar bäst. För butikerna är det kundens nyfikenheten som avgör om det blir ett butiksbesök eller inte. Vilka nyheter har kommit in sedan senast? När kunden vänjer sig vid en högre förändringstakt i de digitala kanalerna kommer de även förvänta sig ett högre tempo i butik.

Ta en e-handelssida och en fysisk butik. Titta 10 år tillbaka i tiden. Skala bort produkterna. Hur mycket är sig likt? Den digitala handeln har haft en hög utvecklingstakt de senaste åren. När kunderna vänjer sig vid att de digitala handelsplatserna ständigt utvecklas till något bättre. Till något enklare, något mer effektivt och roligare. Är det inte så att det även påverkar kundens förväntningar på andra köpsituationer?

De fysiska butikerna har förändrats, men inte alls i samma grad som e-handeln. Behöver butikerna börja titta på mer flexibla lösningar? Butikslayout och inredning som är enklare att förändra?Enklare att flytta för kan skapa känslan av förändring i butik. I framtidens butikskoncept behöver du planera för kontinuerlig uppdatering. Du behöver kanske också fundera på butikslokalen i sig. Att skriva ett hyreskontrakt på 10 år känns inte längre lika attraktivt med tanke på den strukturella förändringen av handelsplatser.


För att behålla, och öka, trafiken till de fysiska butikerna måste du skapa förutsättningar för att höja tempot även offline. Vi på Kollo tror att det är viktigt för dig att hitta ett strukturerat sätt, med system och verktyg, så du kan planera för en högre förändringstakt i butik. Men ett ökat tempo betyder inte automatiskt samma tempo som det går att hålla online. Förändringsgraden måste anpassas till butikens förutsättningar, potentialen som kanal, men framförallt butikskundens mottaglighet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Fortsatt dystert för Lindex

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163