23948sdkhjf

Öka trafiken genom att höja tempot i din butik!

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo menar att de fysiska butikerna behöver uppdatera sig snabbt och ofta för att matcha konkurrensen från e-handeln.

Den allt mer digitala kunden är inte bara van vid ökad tillgänglighet, den är dessutom van vid ett högre tempo. Den högre förändringstakten i de digitala kanalerna. En e-handel kan förändra sitt skyltfönster, startsidan, vid varje besök. Oavsett om det är en eller femton gånger på en dag. Här börjar det bli intressant. För den upplevda förändringen, nyhetskänslan, är en viktig nyckel för att driva trafik till butik. Vad händer då om en annan kanal lyckas skapa nyhetsvärde oftare? Om kunderna vänjer sig vid en högre frekvens i förändringen? Vi på Kollo tror att det kan vara en av detaljhandelns största utmaningar. En av de främsta anledningarna till varför den fysiska butiken tappar trafik.

De digitala kanalerna kan hålla ett helt annat tempo i den upplevda nyhetskänslan. Genom att fronta andra produkter än senast kunden besökte sidan gör att förändringen känns uppenbar. Även om sortiment och utbud är det samma. Med effektiv användning av big-data går det dessutom att visa just de produkterna som kunden mest sannolikt också gillar bäst. För butikerna är det kundens nyfikenheten som avgör om det blir ett butiksbesök eller inte. Vilka nyheter har kommit in sedan senast? När kunden vänjer sig vid en högre förändringstakt i de digitala kanalerna kommer de även förvänta sig ett högre tempo i butik.

Ta en e-handelssida och en fysisk butik. Titta 10 år tillbaka i tiden. Skala bort produkterna. Hur mycket är sig likt? Den digitala handeln har haft en hög utvecklingstakt de senaste åren. När kunderna vänjer sig vid att de digitala handelsplatserna ständigt utvecklas till något bättre. Till något enklare, något mer effektivt och roligare. Är det inte så att det även påverkar kundens förväntningar på andra köpsituationer?

De fysiska butikerna har förändrats, men inte alls i samma grad som e-handeln. Behöver butikerna börja titta på mer flexibla lösningar? Butikslayout och inredning som är enklare att förändra?Enklare att flytta för kan skapa känslan av förändring i butik. I framtidens butikskoncept behöver du planera för kontinuerlig uppdatering. Du behöver kanske också fundera på butikslokalen i sig. Att skriva ett hyreskontrakt på 10 år känns inte längre lika attraktivt med tanke på den strukturella förändringen av handelsplatser.


För att behålla, och öka, trafiken till de fysiska butikerna måste du skapa förutsättningar för att höja tempot även offline. Vi på Kollo tror att det är viktigt för dig att hitta ett strukturerat sätt, med system och verktyg, så du kan planera för en högre förändringstakt i butik. Men ett ökat tempo betyder inte automatiskt samma tempo som det går att hålla online. Förändringsgraden måste anpassas till butikens förutsättningar, potentialen som kanal, men framförallt butikskundens mottaglighet.

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093