23948sdkhjf

Öka trafiken genom att höja tempot i din butik!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Anders Fors, Senior strateg på retailbyrån Kollo menar att de fysiska butikerna behöver uppdatera sig snabbt och ofta för att matcha konkurrensen från e-handeln.

Den allt mer digitala kunden är inte bara van vid ökad tillgänglighet, den är dessutom van vid ett högre tempo. Den högre förändringstakten i de digitala kanalerna. En e-handel kan förändra sitt skyltfönster, startsidan, vid varje besök. Oavsett om det är en eller femton gånger på en dag. Här börjar det bli intressant. För den upplevda förändringen, nyhetskänslan, är en viktig nyckel för att driva trafik till butik. Vad händer då om en annan kanal lyckas skapa nyhetsvärde oftare? Om kunderna vänjer sig vid en högre frekvens i förändringen? Vi på Kollo tror att det kan vara en av detaljhandelns största utmaningar. En av de främsta anledningarna till varför den fysiska butiken tappar trafik.

De digitala kanalerna kan hålla ett helt annat tempo i den upplevda nyhetskänslan. Genom att fronta andra produkter än senast kunden besökte sidan gör att förändringen känns uppenbar. Även om sortiment och utbud är det samma. Med effektiv användning av big-data går det dessutom att visa just de produkterna som kunden mest sannolikt också gillar bäst. För butikerna är det kundens nyfikenheten som avgör om det blir ett butiksbesök eller inte. Vilka nyheter har kommit in sedan senast? När kunden vänjer sig vid en högre förändringstakt i de digitala kanalerna kommer de även förvänta sig ett högre tempo i butik.

Ta en e-handelssida och en fysisk butik. Titta 10 år tillbaka i tiden. Skala bort produkterna. Hur mycket är sig likt? Den digitala handeln har haft en hög utvecklingstakt de senaste åren. När kunderna vänjer sig vid att de digitala handelsplatserna ständigt utvecklas till något bättre. Till något enklare, något mer effektivt och roligare. Är det inte så att det även påverkar kundens förväntningar på andra köpsituationer?

De fysiska butikerna har förändrats, men inte alls i samma grad som e-handeln. Behöver butikerna börja titta på mer flexibla lösningar? Butikslayout och inredning som är enklare att förändra?Enklare att flytta för kan skapa känslan av förändring i butik. I framtidens butikskoncept behöver du planera för kontinuerlig uppdatering. Du behöver kanske också fundera på butikslokalen i sig. Att skriva ett hyreskontrakt på 10 år känns inte längre lika attraktivt med tanke på den strukturella förändringen av handelsplatser.


För att behålla, och öka, trafiken till de fysiska butikerna måste du skapa förutsättningar för att höja tempot även offline. Vi på Kollo tror att det är viktigt för dig att hitta ett strukturerat sätt, med system och verktyg, så du kan planera för en högre förändringstakt i butik. Men ett ökat tempo betyder inte automatiskt samma tempo som det går att hålla online. Förändringsgraden måste anpassas till butikens förutsättningar, potentialen som kanal, men framförallt butikskundens mottaglighet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Ny driftschef hos Löplabbet

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Gillblads i konkurs

Nyhetsbrev

Butik för Linum

Arkiv

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Världens största Ikeavaruhus försenat

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Woody öppnar på Svenska Mässan

E-handelsraket flyttar lagret

Här öppnar Decathlon

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Footway vill köpa Sportamore – budet värt 430 miljoner

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

VRG förlänger rekonstruktion

Bring bygger ut sin paketutlämning

1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Företagen med bäst kundservice

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125