23948sdkhjf

Vad händer när det vänder?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Just nu är konjunkturen på topp, räntan extremlåg och handeln slår försäljningsrekord. Men det bubblar under ytan. HUI research har analyserat läget.

På torsdagsmorgonen presenterades HUI:s stora genomgång av handeln i Sverige 2016. Avslutningsvis presenterade HUI:s Carl Johansson Vad händer när det vänder? En analys av de underliggande utvecklingstendenserna som ger indikationer på vad som kan hända den dag konjunkturen vänder neråt.

– I en högkonjunktur döljs problem. Även ganska dåliga företag klarar sig, men i en konjunkturnedgång är det de starka som tar marknadsandelar och de mindre lönsamma slås ut, säger Carl Johansson.

Nu står handeln dessutom i ett historiskt nytt läge. Digitaliseringen håller på att omstöpa marknaden i grunden.

Carl Johansson förklarar att digitaliseringen under lång tid har bidragit till att pressa priserna. Detta har lett till att detaljhandelsföretagens marginaler är tunnare, lönsamheten minskar och samtidigt har e-handelsvana konsumenter börjat ställa allt hårdare krav även på den fysiska handeln.

– Konsumenterna behöver inte gå till butiken, så handlarna måste skapa butiker som kunderna vill gå till, säger han.

Starka vinner

I dag är det 13 handelsaktörer som står för 50 procent av all handel i Sverige. Det är de stora som har resurser att utveckla e-handel, att testa nya modeller som har chansen att vinna fler kunder. Företag som har problem i dag drabbas hårt av ett förändrat konjunkturläge.

HUI:S slutsatser är att en kombinerat cyklisk och strukturell lågkonjunktur kan göra krisen djup.

Motståndskraften är svag, med låg ränta, höga skulder i hushållen och ett svagt parlamentariskt läge.

Sverige har aldrig upplevt den samlade kraften av digitalisering och lågkonjunktur.

Dessutom ser man en fara i polarisering mellan inkomstgrupper, små och stora handelsföretag, och mellan upplevelse och effektivitet.

Carl Johansson framhåller att de strukturella förändringarna av handeln egentligen är oberoende av konjunktursvängningar, men att en lågkonjunktur kan sätta fart på utvecklingen, så att affärsmodeller som börjar bli förlegade och inte längre attraherar konsumenter slås ut.

Så vad behöver handeln göra?

– Konsumenterna kommer att fortsätta handla, men vi vet inte exakt hur. Det gäller att analysera, investera experimentera och stresstesta nya affärsmodeller medan det finns pengar i kassan. De stora handelsföretagen har en krigskassa som kan tåla några års förluster, säger Carl Johansson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Handeln skuggades under en dag

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Arkiv

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Konkurserna minskar

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201