Vad händer när det vänder?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Just nu är konjunkturen på topp, räntan extremlåg och handeln slår försäljningsrekord. Men det bubblar under ytan. HUI research har analyserat läget.

På torsdagsmorgonen presenterades HUI:s stora genomgång av handeln i Sverige 2016. Avslutningsvis presenterade HUI:s Carl Johansson Vad händer när det vänder? En analys av de underliggande utvecklingstendenserna som ger indikationer på vad som kan hända den dag konjunkturen vänder neråt.

– I en högkonjunktur döljs problem. Även ganska dåliga företag klarar sig, men i en konjunkturnedgång är det de starka som tar marknadsandelar och de mindre lönsamma slås ut, säger Carl Johansson.

Nu står handeln dessutom i ett historiskt nytt läge. Digitaliseringen håller på att omstöpa marknaden i grunden.

Carl Johansson förklarar att digitaliseringen under lång tid har bidragit till att pressa priserna. Detta har lett till att detaljhandelsföretagens marginaler är tunnare, lönsamheten minskar och samtidigt har e-handelsvana konsumenter börjat ställa allt hårdare krav även på den fysiska handeln.

– Konsumenterna behöver inte gå till butiken, så handlarna måste skapa butiker som kunderna vill gå till, säger han.

Starka vinner

I dag är det 13 handelsaktörer som står för 50 procent av all handel i Sverige. Det är de stora som har resurser att utveckla e-handel, att testa nya modeller som har chansen att vinna fler kunder. Företag som har problem i dag drabbas hårt av ett förändrat konjunkturläge.

HUI:S slutsatser är att en kombinerat cyklisk och strukturell lågkonjunktur kan göra krisen djup.

Motståndskraften är svag, med låg ränta, höga skulder i hushållen och ett svagt parlamentariskt läge.

Sverige har aldrig upplevt den samlade kraften av digitalisering och lågkonjunktur.

Dessutom ser man en fara i polarisering mellan inkomstgrupper, små och stora handelsföretag, och mellan upplevelse och effektivitet.

Carl Johansson framhåller att de strukturella förändringarna av handeln egentligen är oberoende av konjunktursvängningar, men att en lågkonjunktur kan sätta fart på utvecklingen, så att affärsmodeller som börjar bli förlegade och inte längre attraherar konsumenter slås ut.

Så vad behöver handeln göra?

– Konsumenterna kommer att fortsätta handla, men vi vet inte exakt hur. Det gäller att analysera, investera experimentera och stresstesta nya affärsmodeller medan det finns pengar i kassan. De stora handelsföretagen har en krigskassa som kan tåla några års förluster, säger Carl Johansson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.353