Vad händer när det vänder?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Just nu är konjunkturen på topp, räntan extremlåg och handeln slår försäljningsrekord. Men det bubblar under ytan. HUI research har analyserat läget.

På torsdagsmorgonen presenterades HUI:s stora genomgång av handeln i Sverige 2016. Avslutningsvis presenterade HUI:s Carl Johansson Vad händer när det vänder? En analys av de underliggande utvecklingstendenserna som ger indikationer på vad som kan hända den dag konjunkturen vänder neråt.

– I en högkonjunktur döljs problem. Även ganska dåliga företag klarar sig, men i en konjunkturnedgång är det de starka som tar marknadsandelar och de mindre lönsamma slås ut, säger Carl Johansson.

Nu står handeln dessutom i ett historiskt nytt läge. Digitaliseringen håller på att omstöpa marknaden i grunden.

Carl Johansson förklarar att digitaliseringen under lång tid har bidragit till att pressa priserna. Detta har lett till att detaljhandelsföretagens marginaler är tunnare, lönsamheten minskar och samtidigt har e-handelsvana konsumenter börjat ställa allt hårdare krav även på den fysiska handeln.

– Konsumenterna behöver inte gå till butiken, så handlarna måste skapa butiker som kunderna vill gå till, säger han.

Starka vinner

I dag är det 13 handelsaktörer som står för 50 procent av all handel i Sverige. Det är de stora som har resurser att utveckla e-handel, att testa nya modeller som har chansen att vinna fler kunder. Företag som har problem i dag drabbas hårt av ett förändrat konjunkturläge.

HUI:S slutsatser är att en kombinerat cyklisk och strukturell lågkonjunktur kan göra krisen djup.

Motståndskraften är svag, med låg ränta, höga skulder i hushållen och ett svagt parlamentariskt läge.

Sverige har aldrig upplevt den samlade kraften av digitalisering och lågkonjunktur.

Dessutom ser man en fara i polarisering mellan inkomstgrupper, små och stora handelsföretag, och mellan upplevelse och effektivitet.

Carl Johansson framhåller att de strukturella förändringarna av handeln egentligen är oberoende av konjunktursvängningar, men att en lågkonjunktur kan sätta fart på utvecklingen, så att affärsmodeller som börjar bli förlegade och inte längre attraherar konsumenter slås ut.

Så vad behöver handeln göra?

– Konsumenterna kommer att fortsätta handla, men vi vet inte exakt hur. Det gäller att analysera, investera experimentera och stresstesta nya affärsmodeller medan det finns pengar i kassan. De stora handelsföretagen har en krigskassa som kan tåla några års förluster, säger Carl Johansson.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Särskild avgift på plastförpackningar?

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Resultatförbättring för Lindex

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207