23948sdkhjf

Vad händer när det vänder?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Just nu är konjunkturen på topp, räntan extremlåg och handeln slår försäljningsrekord. Men det bubblar under ytan. HUI research har analyserat läget.

På torsdagsmorgonen presenterades HUI:s stora genomgång av handeln i Sverige 2016. Avslutningsvis presenterade HUI:s Carl Johansson Vad händer när det vänder? En analys av de underliggande utvecklingstendenserna som ger indikationer på vad som kan hända den dag konjunkturen vänder neråt.

– I en högkonjunktur döljs problem. Även ganska dåliga företag klarar sig, men i en konjunkturnedgång är det de starka som tar marknadsandelar och de mindre lönsamma slås ut, säger Carl Johansson.

Nu står handeln dessutom i ett historiskt nytt läge. Digitaliseringen håller på att omstöpa marknaden i grunden.

Carl Johansson förklarar att digitaliseringen under lång tid har bidragit till att pressa priserna. Detta har lett till att detaljhandelsföretagens marginaler är tunnare, lönsamheten minskar och samtidigt har e-handelsvana konsumenter börjat ställa allt hårdare krav även på den fysiska handeln.

– Konsumenterna behöver inte gå till butiken, så handlarna måste skapa butiker som kunderna vill gå till, säger han.

Starka vinner

I dag är det 13 handelsaktörer som står för 50 procent av all handel i Sverige. Det är de stora som har resurser att utveckla e-handel, att testa nya modeller som har chansen att vinna fler kunder. Företag som har problem i dag drabbas hårt av ett förändrat konjunkturläge.

HUI:S slutsatser är att en kombinerat cyklisk och strukturell lågkonjunktur kan göra krisen djup.

Motståndskraften är svag, med låg ränta, höga skulder i hushållen och ett svagt parlamentariskt läge.

Sverige har aldrig upplevt den samlade kraften av digitalisering och lågkonjunktur.

Dessutom ser man en fara i polarisering mellan inkomstgrupper, små och stora handelsföretag, och mellan upplevelse och effektivitet.

Carl Johansson framhåller att de strukturella förändringarna av handeln egentligen är oberoende av konjunktursvängningar, men att en lågkonjunktur kan sätta fart på utvecklingen, så att affärsmodeller som börjar bli förlegade och inte längre attraherar konsumenter slås ut.

Så vad behöver handeln göra?

– Konsumenterna kommer att fortsätta handla, men vi vet inte exakt hur. Det gäller att analysera, investera experimentera och stresstesta nya affärsmodeller medan det finns pengar i kassan. De stora handelsföretagen har en krigskassa som kan tåla några års förluster, säger Carl Johansson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116