God säljökning trots tuffa jämförelsetal
Det sa HUI:s Per Andersson när han på torsdagsmorgonen i Stockholm tillsammans med Handelsrådet presenterade statistiken, och tillika databasen för, Handeln i Sverige 2016.
Delbranscher som kan se tillbaka på ett lyckat 2016 var exempelvis möbelhandeln, heminredning och optikhandeln, trots att de hade starka jämförelsetal att svara mot.
Det är förstår svårare att visa försäljningsökningar år 2, om jämförelseåret, år 1, var strålande.
– Man glömmer ofta bort att se försäljningsökningarna i ljuset från föregående års ökningar, säger Per Andersson.
Ökar i hela landet
Förra året var det just sällanköpshandeln som gick bäst.
– Att sällanköp ökar mer än dagligvaruhandeln brukar man se som tecken åp högkonjunktur. Dagligvaruhandel är minde volatil, sade Per Andersson
Den fysiska detaljhandeln omsatte 655 miljarder kronor förra året i Sverige, en ökning med 2 procent jämfört med år 2015.
Lägger man till e-handeln blev detaljhandelnsökningen 3,4 procent och summan 751 miljarder kronor.
Tillväxten var stabil runt om i landet: 222 av Sveriges 290 kommuner ökade sin detaljhandelsomsättning.
Hett i storstäder och gränskommuner
Det är i storstäderna som det mesta av handeln händer. Stockholm exempelvis, står för en fjärdedel av handelnsomsättningen i riket. Årets raket var Solna, där så klart Mall of Scandinavia är en stor del av förklaringen.
Gränshandelsorterna märker också ut sig, och här är det dagligvaruhandeln som är dragloket, med Strömstad som klar etta i ”gränshandels-ligan”.