Ökad försäljning för Boozt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Omsättningen ökade rejält men resultatet rasade för e-modehandlaren under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, ökade nettoomsättningen för den nyligen börsnoterande e-modehandlaren med 39,0 procent till 496,1 miljoner kronor (357,1). Men rörelseresultatet uppgick till -82,9 miljoner kronor vilket var ett rejält ras från vinsten om 8,6 miljoner för samma kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att förlusten beror på jämförelsestörande poster om 93,8 miljoner kronor (2,0) som bland annat härrör till bolagets börsintroduktion och aktierelaterade ersättningar till anställda.

Justerat rörelseresultat uppgick till 10,9 miljoner kronor (10,6), vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal om 2,2 procent (3,0%).

”Även om kvartalet kännetecknades av många extraordinära händelser har vi lyckats att bibehålla vår drivkraft. Vår nettoomsättning uppgick till 496,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 39,0 procent. Detta kvartal var det första utan någon försäljning av Ecco som monobrand, vilket påverkar segmentet Övrigt negativt. De två andra segmenten Boozt.com och Booztlet.com hade en nettoomsättningstillväxt om 45,1 procent respektive 31,4 procent”, skriver vd och koncernchef Hermann Haraldsson i rapporten.

Bolaget noterades på Nasdaq Stockholm 31 maj vilket ska ha attraherat 3 600 investerare från Europa och USA. Under kvartalet plockade bolaget in skönhets- och kosmetikprodukter i sortimentet. Antalet aktiva kunder på Boozt.com uppgick under de första sex månaderna till 916 000 vilket motsvarar en ökning om 31,8 procent jämfört med det första halvåret 2016.





Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M investerar i sälj- och köptjänst

Jysk flyttar

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

Nyhetsbrev

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Arkiv

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Normal öppnar nytt

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Här öppnar Tictail

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Järnia och Bolist går ihop

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123