Amerikansk certifiering säkrar dataflöden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Episerver, som arbetar med e-handelsplattformar och CMS, har anslutit sig till Privacy Shield, den nya överenskommelse som träffats mellan EU och USA för att möjliggöra säkra dataflöden mellan länderna.

 

Syftet är att skydda kundernas data och personuppgifter.

Episerver har nu fått sin  Privacy Shield-certifiering från Handelsdepartementet i USA. Samtidigt har företagets chefsjurist Peter Yeung utnämnts till den nyinrättade rollen som global Data Protection Officer (DPO).

Privacy Shield, som utvecklats gemensamt av EU-kommissionen och USA:s Handelsdepartement, erbjuder ett reglerat system för kommersiella dataflöden mellan världsdelarna. Det ger vägledning till globala organisationer om hur de ska behandla och skydda personuppgifter som överförs mellan juridiska enheter och privatpersoner i EU och USA.

Episerver skriver i ett pressmeddelande att Privacy Shield-certifieringen samt utnämningen av en globalt ansvarig för dataskydd (CPO) utgör en del i en omfattande satsning på säkerhet och anpassning till regelverk. Ett konkret mål för detta arbete är att stå väl förberedda inför EU:s kommande dataskyddslagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation), vilken förstärker europeiska konsumenters rättigheter kopplade till personuppgifter. GDPR träder i kraft i maj 2018 och föreskriver bland annat nya påföljder som höga bötesbelopp för företag som brister i sitt dataskydd.

Episervers engagemang för dataskydd och integritet utgår från ett säkerhetsmedvetande som genomsyrar hela vårt företag. Vi menar att säkerhet, dataskydd, integritet och anpassning till regelverk ska bidra till bättre affärer, istället för att vara ett hinder för verksamheten. Episervers Privacy Shield-certifiering är bara en av flera aktuella satsningar vi gör inom dataskydd, integritet och för att vara marknadsledande inom säkra molntjänster, säger Peter Yeung, chefsjurist och global DPO på Episerver. 

Utnämningen av Peter Yeung till DPO följer tätt inpå Episervers rekrytering av Sue Bergamo som CIO (Chief Information Officer) och CISO (Chief Information Security Officer). Hennes roll är att leda Episervers arbete inom informationssäkerhet och för att ge kunderna fortsatt tillgång till Episervers plattform med hänsyn till alla aktuella krav på intern säkerhet, regelverk, styrning och integritet.

Episerver har en stark tradition av att investera i dataskydd, integritet och molnsäkerhet. Ett tidigare resultat av detta arbete är Episerver Trust Center, som samlar hanteringen av alla dessa funktioner till en plats för att effektivt skydda kundernas personliga data.

För dagens digitala näringsliv har integritet och dataskydd avgörande betydelse och våra ambitioner inom informationssäkerhet är långt ifrån begränsade till Privacy Shield-certifieringen. Episervers fortsatta tillväxt och framgång hänger samman med vår förmåga att göra strategiska investeringar i våra produkter och ta vara på nya affärsmöjligheter, samtidigt som vi ser till att de är säkra och enkla att använda för kunderna. Vårt löfte är att erbjuda säkra affärsapplikationer i molnet och vår nya ledningsgrupp kommer att arbeta mot denna vision, säger Mark Duffell, VD och koncernchef för Episerver.

Episerver Digital Experience Cloud är byggt för att möta höga krav på säkerhet, dataskydd och integritet, och är anpassat till de lagkrav och regelverk som Episervers globala kundbas ställs inför. Globalt följer Episerver utvecklingen inom lagstiftning och regelverk för dataskydd, integritet och informationssäkerhet så att all grundläggande teknik i företagets lösningar, exempelvis Microsoft Azure, erbjuder funktioner för säkerhet och integritet som överträffar de formella kraven.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176