23948sdkhjf

Amerikansk certifiering säkrar dataflöden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Episerver, som arbetar med e-handelsplattformar och CMS, har anslutit sig till Privacy Shield, den nya överenskommelse som träffats mellan EU och USA för att möjliggöra säkra dataflöden mellan länderna.

 

Syftet är att skydda kundernas data och personuppgifter.

Episerver har nu fått sin  Privacy Shield-certifiering från Handelsdepartementet i USA. Samtidigt har företagets chefsjurist Peter Yeung utnämnts till den nyinrättade rollen som global Data Protection Officer (DPO).

Privacy Shield, som utvecklats gemensamt av EU-kommissionen och USA:s Handelsdepartement, erbjuder ett reglerat system för kommersiella dataflöden mellan världsdelarna. Det ger vägledning till globala organisationer om hur de ska behandla och skydda personuppgifter som överförs mellan juridiska enheter och privatpersoner i EU och USA.

Episerver skriver i ett pressmeddelande att Privacy Shield-certifieringen samt utnämningen av en globalt ansvarig för dataskydd (CPO) utgör en del i en omfattande satsning på säkerhet och anpassning till regelverk. Ett konkret mål för detta arbete är att stå väl förberedda inför EU:s kommande dataskyddslagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation), vilken förstärker europeiska konsumenters rättigheter kopplade till personuppgifter. GDPR träder i kraft i maj 2018 och föreskriver bland annat nya påföljder som höga bötesbelopp för företag som brister i sitt dataskydd.

Episervers engagemang för dataskydd och integritet utgår från ett säkerhetsmedvetande som genomsyrar hela vårt företag. Vi menar att säkerhet, dataskydd, integritet och anpassning till regelverk ska bidra till bättre affärer, istället för att vara ett hinder för verksamheten. Episervers Privacy Shield-certifiering är bara en av flera aktuella satsningar vi gör inom dataskydd, integritet och för att vara marknadsledande inom säkra molntjänster, säger Peter Yeung, chefsjurist och global DPO på Episerver. 

Utnämningen av Peter Yeung till DPO följer tätt inpå Episervers rekrytering av Sue Bergamo som CIO (Chief Information Officer) och CISO (Chief Information Security Officer). Hennes roll är att leda Episervers arbete inom informationssäkerhet och för att ge kunderna fortsatt tillgång till Episervers plattform med hänsyn till alla aktuella krav på intern säkerhet, regelverk, styrning och integritet.

Episerver har en stark tradition av att investera i dataskydd, integritet och molnsäkerhet. Ett tidigare resultat av detta arbete är Episerver Trust Center, som samlar hanteringen av alla dessa funktioner till en plats för att effektivt skydda kundernas personliga data.

För dagens digitala näringsliv har integritet och dataskydd avgörande betydelse och våra ambitioner inom informationssäkerhet är långt ifrån begränsade till Privacy Shield-certifieringen. Episervers fortsatta tillväxt och framgång hänger samman med vår förmåga att göra strategiska investeringar i våra produkter och ta vara på nya affärsmöjligheter, samtidigt som vi ser till att de är säkra och enkla att använda för kunderna. Vårt löfte är att erbjuda säkra affärsapplikationer i molnet och vår nya ledningsgrupp kommer att arbeta mot denna vision, säger Mark Duffell, VD och koncernchef för Episerver.

Episerver Digital Experience Cloud är byggt för att möta höga krav på säkerhet, dataskydd och integritet, och är anpassat till de lagkrav och regelverk som Episervers globala kundbas ställs inför. Globalt följer Episerver utvecklingen inom lagstiftning och regelverk för dataskydd, integritet och informationssäkerhet så att all grundläggande teknik i företagets lösningar, exempelvis Microsoft Azure, erbjuder funktioner för säkerhet och integritet som överträffar de formella kraven.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Arkiv

Här är de nya ministrarna

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

Galleria med nya modekoncept

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133