Amerikansk certifiering säkrar dataflöden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Episerver, som arbetar med e-handelsplattformar och CMS, har anslutit sig till Privacy Shield, den nya överenskommelse som träffats mellan EU och USA för att möjliggöra säkra dataflöden mellan länderna.

 

Syftet är att skydda kundernas data och personuppgifter.

Episerver har nu fått sin  Privacy Shield-certifiering från Handelsdepartementet i USA. Samtidigt har företagets chefsjurist Peter Yeung utnämnts till den nyinrättade rollen som global Data Protection Officer (DPO).

Privacy Shield, som utvecklats gemensamt av EU-kommissionen och USA:s Handelsdepartement, erbjuder ett reglerat system för kommersiella dataflöden mellan världsdelarna. Det ger vägledning till globala organisationer om hur de ska behandla och skydda personuppgifter som överförs mellan juridiska enheter och privatpersoner i EU och USA.

Episerver skriver i ett pressmeddelande att Privacy Shield-certifieringen samt utnämningen av en globalt ansvarig för dataskydd (CPO) utgör en del i en omfattande satsning på säkerhet och anpassning till regelverk. Ett konkret mål för detta arbete är att stå väl förberedda inför EU:s kommande dataskyddslagstiftning GDPR (General Data Protection Regulation), vilken förstärker europeiska konsumenters rättigheter kopplade till personuppgifter. GDPR träder i kraft i maj 2018 och föreskriver bland annat nya påföljder som höga bötesbelopp för företag som brister i sitt dataskydd.

Episervers engagemang för dataskydd och integritet utgår från ett säkerhetsmedvetande som genomsyrar hela vårt företag. Vi menar att säkerhet, dataskydd, integritet och anpassning till regelverk ska bidra till bättre affärer, istället för att vara ett hinder för verksamheten. Episervers Privacy Shield-certifiering är bara en av flera aktuella satsningar vi gör inom dataskydd, integritet och för att vara marknadsledande inom säkra molntjänster, säger Peter Yeung, chefsjurist och global DPO på Episerver. 

Utnämningen av Peter Yeung till DPO följer tätt inpå Episervers rekrytering av Sue Bergamo som CIO (Chief Information Officer) och CISO (Chief Information Security Officer). Hennes roll är att leda Episervers arbete inom informationssäkerhet och för att ge kunderna fortsatt tillgång till Episervers plattform med hänsyn till alla aktuella krav på intern säkerhet, regelverk, styrning och integritet.

Episerver har en stark tradition av att investera i dataskydd, integritet och molnsäkerhet. Ett tidigare resultat av detta arbete är Episerver Trust Center, som samlar hanteringen av alla dessa funktioner till en plats för att effektivt skydda kundernas personliga data.

För dagens digitala näringsliv har integritet och dataskydd avgörande betydelse och våra ambitioner inom informationssäkerhet är långt ifrån begränsade till Privacy Shield-certifieringen. Episervers fortsatta tillväxt och framgång hänger samman med vår förmåga att göra strategiska investeringar i våra produkter och ta vara på nya affärsmöjligheter, samtidigt som vi ser till att de är säkra och enkla att använda för kunderna. Vårt löfte är att erbjuda säkra affärsapplikationer i molnet och vår nya ledningsgrupp kommer att arbeta mot denna vision, säger Mark Duffell, VD och koncernchef för Episerver.

Episerver Digital Experience Cloud är byggt för att möta höga krav på säkerhet, dataskydd och integritet, och är anpassat till de lagkrav och regelverk som Episervers globala kundbas ställs inför. Globalt följer Episerver utvecklingen inom lagstiftning och regelverk för dataskydd, integritet och informationssäkerhet så att all grundläggande teknik i företagets lösningar, exempelvis Microsoft Azure, erbjuder funktioner för säkerhet och integritet som överträffar de formella kraven.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156