23948sdkhjf

Svenska konsumenter prioriterar hemmet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 3,7 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Sällanköp gick bättre än dagligvaruhandeln, och bäst gick branscher relaterade till hemmet.

HUI:s detaljhandelsindex visar att omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,5 procent mellan juli 2016 och juli 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,9 procent mellan juni 2017 och juli 2017.

Under den senaste tremånadersperioden (maj-juli) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (februari-april). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i juli landade på drygt 65 miljarder kronor, vilket innebär en ökad försäljning mot konsument motsvarande 2,2 miljarder kronor jämfört med juli förra året.

Försäljningstillväxten, i löpande priser, ökade därmed med 3,5 procent i juli.

Sommarkyla ökade handeln

Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 36 miljarder.  HUI research skriver i ett pressmeddelande att det kyliga sommarvädret sannolikt bidrog till att hushållen letade sig till handelsplatser istället för till stranden även om värmen steg i slutet av månaden.

Den preliminära statistiken för juli visar att hemmet stod i fokus när hushållen shoppade under sommaren. Hemrelaterade branscher uppvisade en betydligt starkare tillväxttakt än den övriga handeln. Möbel- och heminredningshandeln ökade sin försäljning med 4 procent. Även bygghandeln har gått bra trots att Skatteverkets rotbetalningar till hushållen minskat under året.

På HUI håller man för troligt att det är den enormt starka nyproduktionstakten som svarar för efterfrågeökningen.

Sämre går det däremot för mode- respektive sporthandeln. Dessa branscher utsätts för stort konkurrenstryck från utländska e-handelsaktörer. HUI drar slutsatsen att den inhemska statistiken därför kan bli missvisande.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 30 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,2 procent i löpande priser. Korrigerat för månadens kalendereffekt, minus 1,4 procent (en måndag mer och en fredag mindre i juli i år), landade tillväxttakten på 4,6 procent.

Eftersom de preliminära siffrorna viasar en högre tillväxttakt än förväntat, skriver HUI att de bör tolkas med försiktighet. HUI bedömer det troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under juli månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

HUI skriver att kampen om matkonsumenten har en tydlig vinnare och en förlorare. Hushållens goda köpkraft har resulterat i att restaurangbesök och färdigmat ökar kraftigt samtidigt som livsmedelsbutikerna endast växer på grund av prishöjningar och en växande befolkning.

Det som möjligtvis skulle kunna förändra marknadssituation till livsmedelsbutikernas fördel är en konjunkturförsämring, vilket i så fall skulle förmå hushållen att laga mer mat hemma,” skriver HUI.

Hittills i år har detaljhandelns försäljning växt med 2,1 procent, vilket är i paritet med HUIs helårsprognos om 2,5 procent.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Betaltjänsten Glase lägger ner

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

På nytt jobb
Hon är ny landschef på Ikea

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Arkiv

Leveranser samma dag i 36 städer

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

För ärenden under 5 000 kronor ska bevismaterial inte samlas in.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Bauhaus tar över Fredells

Varuhuset i Sickla blir viktig logistiknod.

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Kvarteret lyfts med ny handel

Plats för 20 butiker när Hästen 21 i centrala Stockholm utvecklas. I projektet ingår PK-huset.

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

De tar över Harald Nyborgs butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Branschprofil avliden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186