Svenska konsumenter prioriterar hemmet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 3,7 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Sällanköp gick bättre än dagligvaruhandeln, och bäst gick branscher relaterade till hemmet.

HUI:s detaljhandelsindex visar att omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,5 procent mellan juli 2016 och juli 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,9 procent mellan juni 2017 och juli 2017.

Under den senaste tremånadersperioden (maj-juli) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (februari-april). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i juli landade på drygt 65 miljarder kronor, vilket innebär en ökad försäljning mot konsument motsvarande 2,2 miljarder kronor jämfört med juli förra året.

Försäljningstillväxten, i löpande priser, ökade därmed med 3,5 procent i juli.

Sommarkyla ökade handeln

Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 36 miljarder.  HUI research skriver i ett pressmeddelande att det kyliga sommarvädret sannolikt bidrog till att hushållen letade sig till handelsplatser istället för till stranden även om värmen steg i slutet av månaden.

Den preliminära statistiken för juli visar att hemmet stod i fokus när hushållen shoppade under sommaren. Hemrelaterade branscher uppvisade en betydligt starkare tillväxttakt än den övriga handeln. Möbel- och heminredningshandeln ökade sin försäljning med 4 procent. Även bygghandeln har gått bra trots att Skatteverkets rotbetalningar till hushållen minskat under året.

På HUI håller man för troligt att det är den enormt starka nyproduktionstakten som svarar för efterfrågeökningen.

Sämre går det däremot för mode- respektive sporthandeln. Dessa branscher utsätts för stort konkurrenstryck från utländska e-handelsaktörer. HUI drar slutsatsen att den inhemska statistiken därför kan bli missvisande.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 30 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,2 procent i löpande priser. Korrigerat för månadens kalendereffekt, minus 1,4 procent (en måndag mer och en fredag mindre i juli i år), landade tillväxttakten på 4,6 procent.

Eftersom de preliminära siffrorna viasar en högre tillväxttakt än förväntat, skriver HUI att de bör tolkas med försiktighet. HUI bedömer det troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under juli månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

HUI skriver att kampen om matkonsumenten har en tydlig vinnare och en förlorare. Hushållens goda köpkraft har resulterat i att restaurangbesök och färdigmat ökar kraftigt samtidigt som livsmedelsbutikerna endast växer på grund av prishöjningar och en växande befolkning.

Det som möjligtvis skulle kunna förändra marknadssituation till livsmedelsbutikernas fördel är en konjunkturförsämring, vilket i så fall skulle förmå hushållen att laga mer mat hemma,” skriver HUI.

Hittills i år har detaljhandelns försäljning växt med 2,1 procent, vilket är i paritet med HUIs helårsprognos om 2,5 procent.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151