23948sdkhjf

Svenska konsumenter prioriterar hemmet

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 3,7 procent i juli 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Sällanköp gick bättre än dagligvaruhandeln, och bäst gick branscher relaterade till hemmet.

HUI:s detaljhandelsindex visar att omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 3,5 procent mellan juli 2016 och juli 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,2 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 3,7 procent.

Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,9 procent mellan juni 2017 och juli 2017.

Under den senaste tremånadersperioden (maj-juli) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 0,9 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (februari-april). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln i juli landade på drygt 65 miljarder kronor, vilket innebär en ökad försäljning mot konsument motsvarande 2,2 miljarder kronor jämfört med juli förra året.

Försäljningstillväxten, i löpande priser, ökade därmed med 3,5 procent i juli.

Sommarkyla ökade handeln

Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 36 miljarder.  HUI research skriver i ett pressmeddelande att det kyliga sommarvädret sannolikt bidrog till att hushållen letade sig till handelsplatser istället för till stranden även om värmen steg i slutet av månaden.

Den preliminära statistiken för juli visar att hemmet stod i fokus när hushållen shoppade under sommaren. Hemrelaterade branscher uppvisade en betydligt starkare tillväxttakt än den övriga handeln. Möbel- och heminredningshandeln ökade sin försäljning med 4 procent. Även bygghandeln har gått bra trots att Skatteverkets rotbetalningar till hushållen minskat under året.

På HUI håller man för troligt att det är den enormt starka nyproduktionstakten som svarar för efterfrågeökningen.

Sämre går det däremot för mode- respektive sporthandeln. Dessa branscher utsätts för stort konkurrenstryck från utländska e-handelsaktörer. HUI drar slutsatsen att den inhemska statistiken därför kan bli missvisande.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning i juli uppgick till drygt 30 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,2 procent i löpande priser. Korrigerat för månadens kalendereffekt, minus 1,4 procent (en måndag mer och en fredag mindre i juli i år), landade tillväxttakten på 4,6 procent.

Eftersom de preliminära siffrorna viasar en högre tillväxttakt än förväntat, skriver HUI att de bör tolkas med försiktighet. HUI bedömer det troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under juli månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

HUI skriver att kampen om matkonsumenten har en tydlig vinnare och en förlorare. Hushållens goda köpkraft har resulterat i att restaurangbesök och färdigmat ökar kraftigt samtidigt som livsmedelsbutikerna endast växer på grund av prishöjningar och en växande befolkning.

Det som möjligtvis skulle kunna förändra marknadssituation till livsmedelsbutikernas fördel är en konjunkturförsämring, vilket i så fall skulle förmå hushållen att laga mer mat hemma,” skriver HUI.

Hittills i år har detaljhandelns försäljning växt med 2,1 procent, vilket är i paritet med HUIs helårsprognos om 2,5 procent.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078