Här spenderar svenskarna mest

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det är bara en handlfull - ja noga räknat 13 företag - som tar in 50 procent av svenskarnas shoppingpengar. Det framkommer av siffror från HUI research.

Dagligvarujättarna Ica, Coop och Axfood  ligger i topp, med 17 procent,7  procent respektive 6 procent. På fjärde plats ligger Systembolaget som tar 5 procent av svenskarnas detaljhandelskonsumtionspengar.

 Hos Ikea spenderas 3 procent av shoppingpengarna.

Elgiganten, Apoteket AB, Bergendahls och Apoteket Hjärtat tar hand om 2 procent vardera och Axstores, Lidl och H&M får 1 procent var av sveksarnas detaljhandelspengar.

Hela den övriga detaljhandeln delar på resten, 50 procent, av de pengar som svenskarna lägger på detaljhandelskonsumtion.

Den totala detaljhandelskonsumtionen i Sverige uppgick 2016 till 750 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Elmer Törnquist
Varför är det endast 12 företag och 49% som är listade?

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17